< Previous25. GRUP E v Mobilyaları Sanayii Meslek Komitesi’ne üye firmalar mutfak mobilyalarının imalatını yapıyor. 25. Grup firmaları aynı zamanda yatak odası, yemek odası, banyo dolabı, genç ve çocuk odası takımı, gardırop, vestiyer imalatını da gerçekleştiriyor. İSO’da 222 üye ile temsil edilen 25. Grup Ev Mobilyaları Sanayii’nin üye sayısı ise beş kişi. 25’inci Grup, İSO Meclisi’ne iki üye gönderiyor. İSO Meclis Üyeleri, Erkan Özkan ve Nuri Gürcan’dan oluşuyor. Başkanlığını İbrahim Yazıcı’nın yaptığı Ev Mobilyaları Sanayii Meslek Komitesi’nde şu temsilciler yer alıyor: 76 AĞUSTOS 2020 25’inci Grup Ev Mobilyaları Sanayii Meslek Komitesi’nden sektörün gündeminde olan konu başlıkları ve yaptıkları çalışmalar hakkında bilgi aldık. ERKAN ÖZKAN SİM MOBİLYA VE DEKORASYON SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Meclis Üyesi NURİ GÜRCAN MİRAGE MOBİLYA DEKORASYON VE MİMARLIK NURİ GÜRCAN Meclis Üyesi MEHMET GÖRGÜLÜ GÖRGÜLÜ KOLTUK VE MOBİLYA SANAYİ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Meslek Komitesi Başkan Yardımcısı İBRAHİM YAZICI REEL AHŞAP SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Meslek Komitesi Başkanı ERDOĞAN DÖNER KOLSAN KOLTUK SANDALYE ÜRETİM VE PAZARLAMA SANAYİ LİMİTED ŞİRKETİ Meslek Komitesi ÜyesiMESLEK KOMİTELERİ İSO SANAYİ 77 Nuri Gürcan Meclis Üyesi MİRAGE MOBİLYA DEKORASYON VE MİMARLIK NURİ GÜRCAN Mobilya sektörünün gelişimi için sektörde öncelikle ham madde sanayilerinin güçlendirilmesi gerekiyor. Yurt dışı ham madde tedariği ihtiyaçları en aza indirilmeli, sektörel ham madde tedariği yapan firmalara/kuruluşlara destekler ve teşvikler verilmeli. MDF, suntalem ve orman ürünleri konusu ile ilgili sektörel ormancılık ivedilikle işleme alınmalı, özel sektörün sistemin içine girmesi ve kamu politikaları ile sektörün oyuncularının da dahil edildiği ana ham madde tedariğinin iç pazardan karşılandığı yeni oluşumlar olmalı. Ayrıca sektörün ana ham madde tedarikçilerinin döviz artışının üzerinde fiyat artışları yapması ile ürün imalatçısı zor durumda kalıyor. Ana girdilerimiz olan MDF, sunta, sünger, kumaş fiyat artışlarının kontrol altında tutulacağı bir takip sistemi ile sektörel fırsatçılığa izin verilmemeli. Ekonominin gelişimi, imalat sanayinin büyümesi ve üretimden geçiyor. Bu nedenle bölgesel ve sektörel imalat organize sanayiler kurulmalı ve desteklenmeli. Mobilya ve orman ürünleri sektörü olarak beş merkezde yoğunluğumuz bulunuyor. Bunlar İstanbul, Kayseri, Ankara, İnegöl, İzmit ve Adapazarı’dır. Bu bölgelerde oluşacak sektörel organize sanayiler ile ham madde, yan sanayi ve bitmiş ürün imalat sanayinden oluşacak kuruluşların, nakliye navlun avantajları ile sektörel kalkınmanın önünü açacaktır. Sektörel eğitim kurumlarının oluşturulması, özel sektör desteği ile Milli Eğitim Bakanlığı’mızın ve üniversitelerin sektörlerimiz için yetişmiş kalifiye uzman ve eleman yetiştirilmesi ile ilgili sistemin tekrar gözden geçirilmesi gerekiyor. Sektörümüzün teknik donanım, kalifiye eleman, tasarım anlamında eleman eksikliği bulunmakta olup, Bakanlık ve üniversitelerin destek ve denetimleri ile kurulucak yeni bir yapılanma ve sektörel enstitüler kurulmalı. İbrahim Yazıcı Meslek Komitesi Başkanı REEL AHŞAP SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ İSO 24 ve 25. Grup meslek komitelerine kayıtlı toplam 670 kadar mobilya imalatçısı firmalar hali hazırda yaklaşık olarak 2 milyon metrekare kapalı alanda 24 bin çalışan sayısı ile İstanbul’un birçok ilçelerinde faaliyetlerini sürdürüyor. Bu işletmelerin yüzde 85’i OSB dışı alanlarda olup, büyük bir bölümü mahalle arasında ve uygunsuz mekanlarda üretim yapıyor. Dolayısıyla İstanbul geneli tüm mobilya imalatçılarını dikkate aldığımızda, toplamda tahminen 4 milyon metrekare civarı kapalı alan ihtiyacı ile yaklaşık bin işyeri ve 4 bin kişiye ulaşan mobilya çalışanına İstanbul’da çözüm üretmek gerekli. Covid-19 kaynaklı ekonomik ve mekansal sorunları başta olmak üzere çeşitli tehditlerle karşı karşıya olunması bir yana istihdam maliyetleri ve çalışma barışı sorunları çözülebilirse yakın bir gelecekte ciddi ihracat fırsatları ve büyüme imkanı yakalanabilir. Öncelikle şehir çeperlerinde ihdas edilecek irili ufaklı OSB veya küçük mobilya sanayi sitesi gibi üretim merkezlerinde, kümelenmenin ortaya çıkaracağı ortak kullanım atölyelerinden ve üretim teknolojilerinden daha fazla ve akılcı bir yöntemle istifade edilmeli. Yanı sıra birçok sektöre dinamizm kazandırıp, başta ahşap makine sanayi olmak üzere yazılım, kumaş, metal, cam, sünger ve mermer sanayi gibi sektörler de istifade edebilir. İstanbul ili mobilya sektörü markalaşması için çok elverişli olup, sektörün İstanbul’da büyümesiyle, kapasite artırım taleplerine istinaden bölgede veya sınır şehirleri dahil başka şehirlerde de yeni girişimler gelişebilir. İstanbul’un nitelikli mobilya ve dekorasyon ihtiyacı karşılanarak, ithalat ihtiyacını azaltır, coğrafi ve ulaşım avantajı nedeniyle Avrasya’nın mobilya ticaret ve ihracat merkezi olabilir.34. GRUP 78 AĞUSTOS 2020 P lastik İnşaat Malzemeleri Sanayii Meslek Komitesi’ne üye firmalar plastikten mamul halde tüp, boru, hortum ve bunların bağlantı elemanlarının imalatını yapıyor. Plastik inşaat malzemeleri sektörü farklı talep ve yenilikler ile inşaat sektörünün gelişmesini ve büyümesini destekliyor. İSO’da 285 üye ile temsil edilen 34. Grup Plastik İnşaat Malzemeleri Sanayii’nin üye sayısı ise beş kişi. 34. Grup, İSO Meclisi’ne iki üye gönderiyor. İSO Meclis Üyeleri, Dr. Nevzat Demir ve Adnan Tangüler’den oluşuyor. Başkanlığını Ercan Koldemir’in yaptığı Plastik İnşaat Malzemeleri Sanayii Meslek Komitesi’nde şu temsilciler yer alıyor: 34. Grup Plastik İnşaat Malzemeleri Sanayii Meslek Komitesi’nden sektörün gündeminde olan konu başlıkları ve yaptıkları çalışmalar hakkında bilgi aldık. DR. NEVZAT DEMİR FIRAT PLASTİK KAUÇUK SANAYİİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ Meclis Üyesi ADNAN TANGÜLER FANPLAS PLASTİK SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Meclis Üyesi MURAT BAŞIBÜYÜK İKİLER PLASTİK PROFİL SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Meslek Komitesi Başkan Yardımcısı ERCAN KOLDEMİR POLİVİNİL PLASTİK SAN. VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ Meslek Komitesi Başkanı MELİH AKBULUT AKPOLİMER AKRİLİK LEVHA SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Meslek Komitesi ÜyesiMESLEK KOMİTELERİ İSO SANAYİ 79 Adnan Tangüler Meclis Üyesi FANPLAS PLASTİK SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Dr. Nevzat Demir Meclis Üyesi FIRAT PLASTİK KAUÇUK SANAYİİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ Fırat Plastik ve Kauçuk Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi olarak 1972 yılından beri plastik inşaat malzemeleri sektöründe faaliyet gösteriyoruz. 750 bin metrekare toplam üretim alanı ile Avrupa’nın en büyük üç plastik üretim kompleksinden birisi haline geldi. Sürekli gelişim ve üretim anlayışı ile faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Üretimin desteklenmesi ve geliştirilebilmesi konusunu her platformda dile getiriyoruz. Genç nesillerimiz sanal ve faydasız gündemler yerine gerçek olan üretim ve AR-GE’ye yönlendirilmeli. Büyümek için üretmek şart. Bizler bu bayrağı buraya kadar getirdik ve gençler bunu daha ileriye götürmeli. Bu topraklarda yerli ve milli üretimin sürdürülebilir olması için elimizden geleni yapmak zorundayız. Üretimden başka çaremiz yok. Gelecek nesillerin üretim ve yeniliğe açık birer birey olarak yetiştirilmesi gerekiyor. Fanset Elektrikli Ev Aletleri Limited Şirketi olarak 1988 yılından beri küçük ev aletleri ve profesyonel temizlik malzemeleri sektöründe faaliyet gösteriyoruz. 70 ülkeyi aşan ihracat ile uluslararası rekabette ülkemizi temsil eden önemli şirketleri arasında yer alıyoruz. Birçok uluslararası fuarda ülkemizi temsil ediyoruz. Yaptığımız yatırımlar ve yenilikler sayesinde birçok yabancı firma ile rekabet ediyoruz. Dünyada likidite problemlerinin yaşandığı bu günlerde rekabet gücümüzün artması için yöneticilerimizin vergi iadeleri işlemlerinin hızlandırılması hususuna daha çok eğilmesi gerektiği kanaatindeyim. Ancak yerli üretimde plastik sektörünün yaşadığı en büyük problem dışa bağımlılıktır. Ülkemizde üretilen plastik ham madde miktarı üreticilerin talebini karşılamıyor. Devletimiz yatırım teşvikleri ile arz açığının kapanmasını ve millilik oranının arttırılmasını sağlamaya çalışıyoruz. Bu yatırımların bir an önce faaliyete geçmesini destekleyecek adımlar atılmalı ve tedarik gücümüz artırılmalı. Ercan Koldemir Meslek Komitesi Başkanı POLİVİNİL PLASTİK SAN. VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ Polivinil Plastik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi olarak uzun yıllar plastik ham madde ve katkı maddeleri konusunda uluslararası temsilcilikleri ile plastik sektörünün sorunsuz ve kaliteli üretim yapabilmesi için faaliyet gösteriyoruz. Üreticinin rekabet gücünü sağlayan en önemli husus kalite ve tedarik hızıdır. Biz sadece ithalat yapan bir şirket değiliz. Çevre ülkelere ciddi ihracatlar da yapıyoruz. Ancak gümrük ve lojistik anlamında yaşanan sorunlar bizleri ve üreticileri zorluyor. Yatırım teşviki alan firmaların üretimleriyle iç piyasayı destekleyecek teşvik edici adımlar atılarak dışa bağımlılık azaltılmalı ve küçük üreticilerimiz korunmalı. 80 AĞUSTOS 2020 MESKOM 34. Grup Melih Akbulut Meslek Komitesi Üyesi AKPOLİMER AKRİLİK LEVHA SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Akpolimer Akrilik Levha Sanayi Ticaret Limited Şirketi, 1995 yılından beri pleksiglass ve solid surface diye bilinen ürünleri üreten yerli üreticilerin başında yer alıyor. Millet olarak bizler Kurtuluş Savaşı’ndan bu günlere üreterek geldik. Yaşanan salgın nedeniyle İthalat durma noktasına geldi ve talepler yerli üreticilerden karşılandı. Örneğin hastalığın yayılımı ve faaliyetlerin devamı için bankalar, marketler, eczaneler, hastaneler gibi birçok yerde koruyucu bölme olarak kullanılan transparan malzemelerin neredeyse tamamı yerli üreticiler tarafından karşılandı. İtalya gibi birçok ülkede üretimin yurt dışına kaydırılması nedeniyle örnek verdiğim türden hassas ürünlerin arzında sorun yaşandı. Pandemi birkez daha ülkelerin gücünün ve toplumların refahının en önemli göstergesinin üretim gücü olduğunu kanıtladı. İnsan yaşamı için yerli üretimin nekadar önemli olduğu birkez daha gözler önüne serildi. Murat Başıbüyük Meslek Komitesi Başkan Yardımcısı İKİLER PLASTİK PROFİL SANAYİ VE TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ 1975 yılında faaliyete başlayan Plastik Profil Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, tarımsal sulama hortumları, plastik soft ve rijit profiller ve endüstriyel plastik boruları gibi 22 farklı sektöre mamül, ara mamül ve fason üretimi yapıyor. Küçük ve orta ölçekli firmaların desteklenmesi ve gelişmesi için finansal yapılarının geliştirilmesi gerekiyor. Bu gelişim için ödeme kanunu oluşturulmalı ve çek yasası düzenlenmeli. Yaşanan likidite sıkışıklığı en çok KOBİ’lerimizi etkiliyor. Ödeme riskinin çözülmesi ile KOBİ’lerimiz kendi enerjilerini AR-GE, Ürge ve yeni piyasalara açılmakta harcayacaklar. Bu sayede cari açık azalmasına KOBİ’ler tarafından verilen destek artacak ve döviz şoklarına karşı daha güçlü şirketler oluşacak. Diğer bir problem ise şehir içinde kalan işletmelerin yaşadıkları pahalı arazi sorunudur. Taşınmak zorunda olan KOBİ’lerimiz sermayelerinin büyük bölümünü arazi için harcıyor. Kobilerimiz de kira öder gibi fabrika sahibi olmalı.FİNANS GÜNDEMİ 82 AĞUSTOS 2020 BÜYÜK BÜYÜK TEKNOLOJİ TEKNOLOJİ ŞİRKETLERİŞİRKETLERİ S algın gündemiyle geçen 2020 yılının ilk yarısı, uluslararası piyasalarda yatırımcı psikolojisinin oldukça hızlı bir şekilde değişebileceğini gösterdi. Özellikle şubat ayının sonlarına kadar devamlı zirve yapmaya devam eden Amerikan borsaları, bir ay gibi kısa bir sürede üç yıllık getirilerini eritti. Özellikle mart ayında 1930’lardan beri görülmemiş hareketler yaşandı. Mart ayında dip görüldükten sonra bazı sektörler diğerlerine nazaran çok daha hızlı toparlanmaya başladı. Bu sektörlerin başını NASDAQ endeksine yön veren teknoloji şirketleri çekti. Teknoloji ve ilaç şirketlerinin kısa bir sürede ivmelenmesiyle NASDAQ100 endeksi üç ay içinde dipten çıkıp yeni zirveleri görmeye başladı. Bu hareketin temel sebebine baktığımız zaman aşı çalışmalarında genel bir iyimserlik olmasının yanı sıra FAANG hisselerinin yukarı yönlü hareketi etkili oldu. Facebook, Apple, Amazon, Netflix ve Google’ın oluşturduğu beş büyük teknoloji devi salgın sürecini en iyi geçiren şirketlerin başında geldi. Salgının başlamasından sonraki karantina süreci, zaten günümüzde oldukça popüler olan FAANG ürünlerinin günlük hayatta kullanımının artışına zemin hazırladı. Bu şirketlerin arasından 16 Mart’taki dipten en kuvvetli şekilde çıkan şirketler yaklaşık yüzde 75 yükseliş ile Amazon ve Netflix olurken, Google yüzde 43 yükselerek bu şirketlerin arasında en sessiz hareketi yaşadı. Bu şirketlerin tamamı temmuz ayında kendi zirvelerini gördü. Söz konusu şirketlerin rallisini tetikleyen en önemli etkenlerden birisi açıklanan birinci çeyrek raporları oldu. Özellikle karantina önlemlerinin başlamasıyla ivmelenen faaliyetlerin görece kuvvetli finansal performansla birleşmesi, kısa sürede yatırımcının iştahını arttırdı. SALGINI EN BAŞARILI ATLATAN ŞİRKET FACEBOOK İş modeli reklam geliri üzerine kurulu olan Facebook, salgını en başarılı atlatan şirketlerin başında geldi. 2019 yılı ilk çeyreği karı 2.429 milyar dolarken 2020 yılı ilk çeyreğinde bu rakam 4.902 milyar doları buldu ve geçtiğimiz yıla göre ikiye katladı. Bu süre zarfında reklam geliri yüzde 17 yükselen Facebook, salgın dolayısıyla martın son haftalarında reklam harcamalarında talebin daraldığını açıkladı. Buna rağmen borsalarda oluşan iyimser hava, reklam gelirinin önceki seviyeleri görmesini fiyatladı. Apple’ın salgındaki kaderi FAANG’ın içindeki diğer şirketlere göre biraz daha belirsizdi. Dünya bazında uygulanan karantina tedbirleri, Apple mağazalarının geçici bir süre kapanma riskini tetikleyen önemli bir unsur oldu. Her ne kadar telefon ve bilgisayar satışlarında KORONA SÜRECİNİ NASIL GEÇİRİYOR?İSO SANAYİ 83 talebin azalması beklendiği üzere gerçekleşse de özellikle bu süreçte dijital hizmetlerdeki başarısı olumlu bir hava yarattı. Açıklanan ocak-mart çeyreği raporuna göre Apple’ın gelirleri 58 milyar dolar civarında kalarak geçen yılla paralel bir seyir gösterdi, net kar ise mağazaların kapanmasının etkisiyle yüzde 3 düştü. Karantina tedbirlerinin de kademeli olarak gevşemesiyle fiziki mağazalarını açan Apple’ın nisan-haziran arasındaki performansı yılın geri kalanı için belirleyici olacak. AMAZON BORSALARDA EN ÇOK RAĞBET GÖREN ŞİRKET OLDU Alışveriş merkezlerinin kapanması ve bu süreçte insanların internet üzerinden alışverişi tercih etmesinin etkisiyle Amazon borsalarda en çok rağbet gören şirketler arasında yerini aldı. Bunun yanı sıra, Amazon’un Cloud ayağı olan Amazon Web Services yüzde 33 büyüdü. Birinci çeyrek raporunda CEO Jeff Bezos Nisan-Haziran arası 4 milyar dolar faaliyet karı beklediklerini, fakat bu karı Koronavirüs ile mücadele ve çalışanlarını desteklemek için kullanacaklarını açıkladı. Bunun üzerine Amazon hisseleri kısa süreli bir düşüş yaşasa da sonraki aylarda zirve yapmayı başardı. 2019 ilk çeyreğine göre gelirler 59.700 milyar dolardan 75.000 milyar dolara çıksa da net kar aynı zaman diliminde yüzde 30 düştü. Netflix de beklenildiği gibi müşterilerin evde kalmasından oldukça faydalanan şirketlerin başında geldi. Yılın birinci çeyreğinde net karını 344 milyon dolardan 709 milyon dolara çıkarıp ikiye katladı. Bununla paralel olarak gelir rakamları 2019 ilk çeyreğine kıyasla yüzde 27 arttı. Bunun yanında ocak-mart aylarında karantina tedbirlerinin etkisiyle 15 milyon üyenin kaydolması Netflix’e kısa dönemli bir ivme kazandırabilir. EKONOMİLERİN KADEMELİ AÇILMASI GOOGLE’A OLUMLU YANSIDI Google’ın içinde olduğu Alphabet şirketi FAANGların arasında piyasa değeri en az artan şirket olsa da dünya ekonomilerinin kademeli olarak açılması Google’a da olumlu yansıdı. Birinci çeyrek gelirleri geçtiğimiz yıla göre yüzde 13 artmasına rağmen üst yönetim mart ayında gelirlerin olumsuz etkilendiğini belirtti. Facebook’a benzer bir şekilde reklam gelirlerinde gözle görülür bir azalma olmasına rağmen, Google Cloud’a olan talep insanların evden çalışmaya başlamasıyla beraber arttı. Yılın ilk yarısı itibariyle S&P 500 endeksinin yaklaşık yüzde 15’ini oluşturan bu beş şirketin büyük bir ivmeyle yükselmesi, Amerikan borsalarında da dolaylı yoldan olumlu bir etki yarattı. Bununla beraber ekonomilerin kademeli olarak açılması da teknoloji şirketlerinin bu hareketini destekleyen en önemli faktörlerden birisi oldu. Birinci çeyrek sonuçları bu şirketlerin genel olarak olumlu yönde etkilendiğini gösterse de özellikle temmuz ayının sonunda açıklanacak olan ikinci çeyrek sonuçları yılın geri kalanı için büyük bir önem taşıyor. İkinci çeyrekte açıklanacak olan finansal performansın yanı sıra bu şirketlerin üst yönetimlerinin göstereceği tahminler büyük bir önem taşıyor.GEZİ Doğa 84 AĞUSTOS 2020 10 ROTASIİSO SANAYİ 85 Doğayla tamamen iç içe olmak isteyenler, tatil rotalarını sakin huzurlu ormanlara sürmeyi tercih ediyor. Şehirleşmenin ve betonlaşmanın artmasıyla doğaya kaçmak isteyenlerin sayısı da gün geçtikçe artıyor. Kimi için içgüdüsel bir tutku olan, kimi için ise sportif bir eyleme dönüşen doğa gezileri, artık günümüzün vazgeçilmez hobisi haline dönüştü. Biz de Sanayi dergisi olarak doğanın ve denizin tadını çıkarmak isteyenler için 10 tatil rotasını araştırdık. Next >