< Previous76 TEMMUZ 2021 DOSYA E-Ticaret E-TİCARETİN GELECEĞİNDE E-ticaret, gelişen teknoloji ve kullanıcıların ihtiyaçları doğrultusunda kendini hızla yeniliyor. Offline perakende deneyimleri büyük oranda ‘online’a dönüşürken; tüketiciler de satın almanın yeni yollarını keşfediyor. Dünyadaki birçok araştırmayı kaynak gösteren çalışmaya göre, üç farklı e-ticaret modülü gelişecek. Bunları, sesli, görsel ve sosyal ticaret modülleri oluşturuyor. Özellikle 2021’de görsel ticareti destekleyecek şekilde web sitelerini yeniden tasarlayan öncü markaların dijital ticaret gelirlerini yüzde 30 artıracağı tahmin ediliyor. SESLİ, GÖRSEL VE SOSYAL TİCARET MODÜLLERİ ETKİLİ OLACAKİSO SANAYİ 7778 TEMMUZ 2021 D eğişen kullanıcı talepleri, teknolojiyle bir araya geldiğinde sıra dışı e-ticaret trendlerini de beraberinde getirdi. Deloitte Digital tarafından yapılan bir çalışmaya göre; e-ticaret ekosistemini değiştirecek, kullanıcıya yeni deneyimler sunacak birçok trend var. Dünyadaki birçok araştırmayı kaynak gösteren çalışmaya göre, üç farklı e-ticaret modülü gelişecek. Bunları, sesli, görsel ve sosyal ticaret modülleri oluşturacak. Facebook’un alışveriş sayfaları ve pazaryeri, Instagram’ın “şimdi satın al” butonu ve Pinterest’in satın alınabilir pinleri, şirketler tarafından kullanılan sosyal ticaret kanallarına örnek oluşturuyor. Sosyal ticaretin geleceğinde, kendilerini robot değil, birey olarak gösteren şirketlerin davranışındaki değişiklikle ortaya çıkan kültürel bir değişim yaşanacak. Tüketicilerin yüzde 23’ü sosyal medya önerilerinden etkilenirken, alışveriş yapanların yüzde 84’ü ise satın almadan önce en az bir sosyal medya sitesini gözden geçiriyor. Kullanıcılarının yüzde 60’ı sosyal medya platformlarında yeni ürün bulabildiklerini söylüyor. Y kuşağının yüzde 51’i sosyal medya üzerinden satın alım yapmaya yatkın olduklarını belirtiyor. SOSYAL TİCARET, E-TİCARETİN ÖNÜNÜ AÇIYOR Sosyal ticaret modülünün içinde mikro-influencer’lar, kullanıcı görüşleri ve video kullanımı öne çıkıyor. Örneğin tüketicilerin birçoğu, az takipçili ama güven duydukları micro-influencer’lardan etkileniyor. Çünkü bu influencer’lar yüksek takipçili olanlara göre yüzde 5 civarında daha fazla etkileşime ulaşıyor. Sosyal medya hesapları üzerinden tüketicilerle etkileşim de e-ticarette son derece önemli bir faktör. Amerikan pazar araştırma şirketi Forrester’a göre, online tüketicilerin yüzde 88’i sosyal medya şikayetlerini cevapsız bırakan şirketlerden alışveriş yapmıyor. Mobil kullanıcıların yüzde 51’i ise ihtiyaçları olduğu anda bilgi sağlayan markaya geçiyor. Videonun, e-ticaretin geleceğinde çok büyük rol oynayacağı öngörülüyor. Amerikan pazar araştırma şirketi Forrester’a göre bir video 1.8 milyon kelime değerinde. Tüketicilerin yüzde 60’ı alışveriş esnasında ürün ve özellik tanımlarını okumaktansa bir ürün videosu izlemeyi tercih ediyor. Yüzde 64’ü ise markaya ait sosyal medya videosu izledikten sonra satın alımı gerçekleştiriyor. Ürün listelemeye video elementleri eklemek ve pazarlama stratejisine video seçeneğini entegre etmek e-ticarette başarı için zorunluluk haline geliyor. SESLİ TİCARET İLE TÜKETİCİ DAHA AZ EFOR HARICIYOR Tüketici, modern ses cihazlarıyla daha hızlı sipariş verme, şifre girmeden hesaplarına ulaşabilme, DOSYA E-Ticaret Sosyal medya Tüketicilerin yüzde 23’ü sosyal medya önerilerinden etkilenirken, alışveriş yapanların yüzde 84’ü ise satın almadan önce en az bir sosyal medya sitesini gözden geçiriyor. Kullanıcılarının yüzde 60’ı sosyal medya platformlarında yeni ürün bulabildiklerini söylüyor. Y kuşağının yüzde 51’i sosyal medya üzerinden satın alım yapmaya yatkın olduklarını belirtiyor.İSO SANAYİ 79 akıllı cihazlarla yeniden sipariş verebilme ve tüm bunları en az efor ile yapabilmeyi talep ediyor. Bu noktada devreye giren ‘sesli ticaret’, online sohbet ile yapılan ticaretin bir türü olarak ses tanıma teknolojilerinin kullanılmasıyla karşımıza çıkıyor. Sesli ticarette; Apple’ın Siri’si, Microsoft’un Cortana’sı, Amazon’un Alexa’sı ve Alphabet’in Google Now’ı gibi örnekler mevcut. Amazon Echo Show ve Google Home Hub gibi akıllı ekranlar ses teknolojilerinin de akıllanması için yeni adım olacak. Bu cihazlar tüketicilerin ellerini kullanmadan sadece ses ile komut vermeleri ve sorgu yapmalarını, hatta ürün arama ve check out yapmalarını olanaklı kılıyor. GÖRSEL TİCARET İLE DİJİTAL TİCARETİN GELİRİ YÜZDE 30 ARTACAK Görsel ticaret; ilham veren, ikna edici görsel içeriklerle tüketicilerin markayla etkileşimini sağlayan, bu iletişimi satışa dönüştüren bir ticaret modeli olarak tanımlanabilir. Görsel ticarette hali hazırda Pinterest Lens, Google Lens, Amazon Stylesnap, Style AI, ViSenze gibi örnekler karşımıza çıkıyor. Araştırmalara göre; tüketiciler harika bir alışveriş deneyimi için yüzde 16 daha fazla ödeme yapmaya hazır. Tüketicilerin yüzde 67’si yüksek kalitedeki görsel içeriğin ürün tanıtımları veya müşteri puanlamalarından daha önemli olduğunu belirtiyor. Görsel ticaretin önem kazanmasının sebebi, sosyal medya kullanımının artması, yapay zekanın güçlenmesi, A/B testlerine olan talep artışı olarak sıralanabilir. Gün içinde ortalama iki saatimizi sosyal medya platformlarında geçiriyoruz. Düzenlenmiş görseller, güncel meta-data SEO’yu organik olarak arttırıyor. Google’a göre her ay 1 milyar görsel arama yapılıyor ve perakende şirketlerinin sadece yüzde 8’i e-ticaret sitelerine görsel aramayı entegre ediyor. Küresel araştırma ve danışmanlık firması Gartner’a göre Y kuşağının yüzde 62’si görsel arama teknolojilerindeki yetkinlik artışını diğer teknolojilerdeki artışa tercih ediyor. Görsel içeriğin en iyi çalıştığı alan akılda kalmadır. Tüketiciler duyduklarının yüzde 10’unu, okuduklarının yüzde 20’sini, gördüklerinin ise yüzde 80’ini hatırlıyor. 2021’de görsel ticareti destekleyecek şekilde web sitelerini yeniden tasarlayan öncü markaların dijital ticaret gelirlerini yüzde 30 artıracakları tahmin ediliyor.80 TEMMUZ 2021 GEZİ GlampingİSO SANAYİ 81 Dünyayı etkisi altına alan Koranavirüs salgını seyahat ve tatil alışkanlıklarını da etkiliyor. Kimisi artık seyahat planlarını askıya alırken, kimisi de şehirlerarası seyahat yasaklarının kalkmasıyla otomobiline atlayıp soluğu tatil beldelerinde alıyor. Şimdiyse tatil gündemini güvenli seçeneklere olan yönelimler belirliyor. YENİ NORMAL TATİL82 TEMMUZ 2021 K oronavirüs salgının en çok etkilediği sektörlerden birisi de turizm oldu. İlk etapta uluslararası uçuşların durdurulması ve şehirlerarası seyahatlerin sınırlaması bütün hareketliliği durdurdu. Tabii seyahat etmek isteyenlerde hava yolunu kullanma ya da şehirlerarası otobüs seferlerinden yararlanma ve transfer işlemlerini gerçekleştirecekleri taşıtlarda bulaş korkusu oluştu. Kimisi bu dönemde seyahat eme fikrini tamamen iptal ederken, kimi insanlar da daha önce mesafeli oldukları tatil seçeneklerini denemek için adım atmayı uygun gördü. Salgın koşullarında tatil seçenekleri değerlendirilirken diğer insanlarda mesafenin yüksek olduğu veya mesafenin korunabildiği seçenekler öne çıkıyor. Yüksek yatak kapasiteli kitlesel tatil yapılan büyük tatil köyleri yerine doğayla iç içe huzurlu butik oteller, apart oteller, bungalov tarzı ağaç evler tercih sebebi oluyor. Diğer yandan macera arayanlar ise bu süreçte çadır kurup kamp yapmayı ya da karavan kiralayarak doğayla baş başa sakin bir tatili deneyimleyebiliyor. Sonuçta ailece birlikte olmak ve kendi taşıtınızla bir yerele giderek şehrin kalabalığından uzakta dinlenmeye ihtiyaç duyabilirsiniz. Bunu yaparken sağlığınızı riske atamayacak seçeneklerde mevcut. PANDEMİ “GLAMPİNG”İ ÖNE ÇIKARDI Yeni normalde ön plana çıkan tatil eğitimlerinden biri de Glamping… İngilizceden tercümesi göz alıcı anlamına gelen glamorous ve camping kelimelerinin bir araya gelmesinden oluşuyor. Yani seyahatiniz hem bir resort otelin ya da oda+kahvaltı konaklamanın konforunu içerecek hem de eşsiz bir doğada sessiz ve sakin bir kampçılık deneyimi yaşayacaksınız. Büyük otellerin yoğunluğundan kaçarken kampçılığın düşük konforundan da uzakta kalacaksınız. Bütün gün çadır kazıklarını sabitlemek ya da gergi ipleriyle uğraşmanıza da gerek olmayacak. Ayrıca gerçek bir yatakta uyumaya tatiliniz süresince devam edeceksiniz. Örneğin yağmur yağdığında tadını çıkarabileceksiniz. Konaklama süresince iyi bir aydınlatma ve ısınma sistemini kullanabileceksiniz. Gerçek bir mutfak kullanımı imkanızın da olacağı bu tesislerde konserve gıdalarla beslenmek zorunda kalmayacaksınız. Ayrıca gerçek bir tuvalet ve banyonuz da olacak. Dünyada oldukça yaygın olan glamping akımına uygun tesisler Türkiye’de de bulunuyor. Hatta birçoğu doğa yürüyüşleri, yoga ve pilates dersleri gibi aktiviteler de sunuyor. Şimdi Türkiye’deki glamping noktalarına göz atalım… GEZİ Glamping ADAPEREST - BOZCAADA Türkiye’nin ilgi çekici işletmelerinden biri olan olduğu söylenebilir Bozcaada’daki Adaperest’in… Adanın merkezinde dört kilometre mesafedeki bu işletme tek odalı olduğu için misafirler geniş bir mahremiyete sahip. Komşu sesleri olarak da kuşları dinleme imkanına sahip misafirler yiyecekleri yumurtayı kümesten, sebzeleri ise bostandan seçme konforunu yaşayabilir. Ada turu atabileceğiniz mekandaki bir başka aktivite de kamp ateşi etrafında toplanıp yıldızları izlemek. LOMGOSPHERE GLAMPİNG – KIRKLARELİ Kırklareli İğneada, ülkemizin tek logoz ormanlarına ev sahipliği yapıyor. Longoz Ormanları Milli Parkı içindeyse bu doğa harikasının tadını çıkarabileceğiniz bir konaklama tesisi olan Longosphere Glamping yer alıyor. İstanbul üzerinden ulaşımın kolay olmasına karşın son derece sessiz ve huzur dolu bir ortamı bulunuyor. Sahili, longoz ormanları ve gölleriyle milli parkın doğal atmosferi içinde yenilenmek için ideal bir durak Longosphere Glamping… Gölde kano turu, bisiklet turu, trekking, oryantiring, yaban hayatı gözlemciliği, kuş gözlemciliği, ATV safari, doğa turları ve yoga gibi aktivitelerin bulunduğu Longosphere Glamping’de sincap ve kaplumbağa çadırları olmak üzere iki farlı konaklama seçeneği mevcut. Kaplumbağa İSO SANAYİ 83 KOZLUYALI GLAMPİNG – AYVACIK Kaz Dağları’nın yamaçlarına kurulu olma avantajıyla kozluyalı Glamping Edremit Körfezi’ne hakim bir konuma sahip. Altı adet özel çadır odası, taş evleri ve işletmeye özel plajı ile misafirlerini ağırlıyor. Kozluyalı Glamping, Ege’ye has taze lezzetiyle Çanakkale çevresinde en çok tercih edilen glamping tesisleri arasında yer alıyor. Kozluyalı Glamping’de 13 metrekade genişliğinde kendi banyosu da bulunan altı tane kanvas çadır oda yer alıyor. Doğanın merkezinde, zeytin ağaçları arasında sincaplarla komşuluk ederek çadır odanızda keyifle tatilini geçirebilirsiniz. Ayrıca taş evlerden oluşan ve geçmişi 2 bin 500 yılı aşan Kozlu Köyü’nü gezebilirsiniz. MONA CAMP – SIĞACIK Glamping işletmeleri arasında daha butik bir hizmet anlayışıyla öne çıkan Mona Camp, Teos Sanat Kampı sınırları içinde yer alıyor. Antik Teos kentine yürüme mesafesindeki Mona, mandalina ve zeytin ağaçları arasında bulunuyor. Konaklama için karavan ve çadır alternatifleri bulunan Mona’ın huzurlu atmosferinde bölge mutfağının güçlü lezzetlerinin yanı sıra mangal keyfi de yapmak mümkün. İşletmede özel hazırlanmış mangal alanları da bulunuyor. Beş sabit çekme karavan ve altı glamping çadırıyla şirin bir ortamı olan Mona, keyifli bir glamping deneyimi vadediyor. çadırda yatak odası, minibar, klima, berjer, tuvalet, verenda, bahçe oturma takımı gibi olanaklar sunuluyor. Sincap çadırlar ise yatak odası, klima, minibar, oda önü bahçe alanının yanı sıra panoramik tavan ile gökyüzünü odanızda izleyebiliyorsunuz. CLUB AMAZON BÖRDÜBET – MARMARİS Datça’nın Bördübet beldesindeki çam günlük ormanları arasında saklanan bir aile işletmesi Club Amazon Bördübet… Glamping anlayışını Türkiye’de daha çok yeniyken uygulamaya başlamış bir işletme ve değişik oda seçenekleri bulunuyor. Küp Oda, Teras Oda, Butik Van, Çingene Arabası veya Mini Bungalov gibi isimlerle ifade edilen odalardan istediğinizi seçebilir ve dereden kanoyla ya da beş dakikalık bir orman yürüyüşüyle plaja ulaşmanın keyfini çıkarabilirsiniz. Marmaris ve Datça arasında yer alan Bördübet bölgesinin güzelliklerini de keşfedebilirsiniz. KOCABAHÇE GLAMPİNG - BOZBURUN Bozburun’un saklı konaklarından Dirsekbükü’nde narenciye ağaçlarının arasında bulunan Kocabahçe Glamping kalabalıktan uzak tatil geçirmek isteyenler için oldukça ideal. Kocabahçe Glamping konforu otel alışkanlıklarından ödün vermek istemeyenler için modern konaklama stilini doğayla baş başa kamp ritüelliyle bütünleştiriyor. Kocabahçe Clamping misafirlerine hem bungalovda hem çadırda konaklama imkanı sunuyor. Lotus çadır, büyük kamp çadırı ve izci çadırı olmak üzere üç farklı tip lüks çadırda konaklamak mümkün. Bungalovların özel duş ve tuvaleti bulunuyor. SAĞLIK Anemi Kandaki alyuvar sayısı ya da hemoglobin düzeyinin kişinin normal değerinin altına seyretmesi olarak tanımlanan anemi, halk arasında kansızlık olarak biliniyor. Sadece bir laboratuvar bulgusu olan anemi, herhangi bir hastalığın da habercisi olabilir. Kan kaybı, alyuvar üretimindeki yetersizlik ya da alyuvar yıkımının fazla olması kişilerde aneminin oluşmasına sebep verebilir. Uzmanlar, aneminin hangi hastalığın habercisi olduğunun araştırılmasının hayati değer taşıdığını söylüyor. ANEMİ 84 TEMMUZ 2021 HANGİ HASTALIKLARIN HABERCİSİ?İSO SANAYİ 85Next >