< PreviousHABERLER 16 ŞUBAT 2022 stanbul Sanayi Odası’nda 1981-1987 yılları arasında İSO Meclis Üyeliği görevini yürüten Ali Zafer Taciroğlu vefat etti. Taciroğlu’nun cenazesi 17 Aralık 2021’de öğle namazını müteakip Fatih Camii’nde kaldırılarak Edirnekapı Şehitliği’ne defnedildi. Cenazesine ailesi ve çok sayıda seveni katıldı. ALİ ZAFER TACİROĞLU ARAMIZDAN AYRILDI Ali Zafer Taciroğlu18 ŞUBAT 2022 işler de azalmaya devam etti. İş yüklerinin hafiflemesine rağmen, imalatçılar istihdam düzeylerini artırmayı sürdürdü. Bazı firmalar yeni işe alımların yatırım planları kapsamında gerçekleştiğini belirtti. Böylece istihdam artış eğilimi 20 aya ulaştı. Diğer yandan ocaktaki artış söz konusu dönemin en düşük oranında gerçekleşti. Ham madde temini ve lojistik sıkıntılarının yanı sıra fiyat artışlarından kaynaklanan zorluklar, tedarikçilerin teslimat sürelerinin artmaya devam etmesine yol açtı. Ancak son anket verileri, aksamaların aralık ayına kıyasla çok daha hafif olduğuna işaret etti. Firmaların hem girdi hem de nihai ürün stokları da yılın ilk ayında azalma kaydetti. İstanbul Sanayi Odası Türkiye İmalat PMI anket verileri hakkında değerlendirmede bulunan IHS Markit Ekonomi Direktörü Andrew Harker, şunları söyledi: “Türk imalatçıları geçen yılın sonlarında olduğu gibi yeni yılın başlangıcında da enflasyonist ortamda faaliyet göstermenin yol açtığı zorlukları yaşamaya devam etti. E konomik büyümenin öncü göstergesi olan imalat sanayi performansında en hızlı ve güvenilir referans kabul edilen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Türkiye İmalat PMI (Satın Alma Yöneticileri Endeksi) anketinin Ocak 2022 dönemi sonuçları açıklandı. Eşik değer olan 50,0’nin üzerinde ölçülen tüm rakamların sektörde iyileşmeye işaret ettiği anket sonuçlarına göre, manşet PMI ocakta 50,5 olarak ölçülerek aralık ayındaki 52,1 olan seviyenin altında ve son sekiz ayın en düşük seviyesinde gerçekleşti. Manşet PMI, istihdam ve tedarikçilerin teslim süreleri alt endekslerinden gelen katkılar sayesinde ocak ayında eşik değer 50,0’nin üzerinde kaydedildi. Türk imalatçıları geçen aylarda olduğu gibi yine genel olarak Türk lirasındaki değer kaybından kaynaklanan güçlü enflasyonist baskılara vurgu yaptı. Enflasyon oranının aralıkta kaydedilen rekor seviyeye göre azalmasına rağmen, girdi maliyetleri keskin bir şekilde artmaya devam etti. Benzer şekilde satış fiyatları enflasyonu da bir önceki aya göre ılımlı seyretmekle birlikte tarihsel ortalamasının çok üzerinde gerçekleşti. Devam eden fiyat baskıları, firmaların yeni sipariş almakta güçlük çekmesine neden oldu. Böylece ocak ayında toplam yeni siparişler üst üste dördüncü ay yavaşlama kaydetti. Yeni ihracat siparişleri de yedi aylık büyüme sürecinin ardından hız kesti. Yeni siparişlerdeki azalma, firmaların üretim ve satın alma faaliyetlerinde yavaşlamaya yol açtı. Her iki gösterge son iki ayda ivme kaybı sergiledi. Kapasite baskılarının hafiflemesiyle birlikte birikmiş MAKRO İstanbul Sanayi Odası Türkiye İmalat PMI İSO TÜRKİYE İMALAT PMI’I OCAKTA 50,5 OLDU İSO SANAYİ 19 Bununla birlikte, fiyat baskılarının hafiflemeye başladığına ilişkin bazı sinyaller dikkat çekti. Firmaların ümidi, bu gelişmenin ilk çeyreğin kalanında devam ederek yeni siparişleri desteklemesi yönünde...” SEKTÖRLERİN TAMAMINA YAKININDA ÜRETİM YAVAŞLADI İstanbul Sanayi Odası Türkiye Sektörel PMI ocak ayı verileri, imalat sanayi altındaki birçok sektörde zorlu faaliyet koşullarının sürdüğüne işaret etti. Takip edilen 10 sektörün dokuzunda üretim ocakta yavaşladı. Bu sayı bir önceki ay yedi olarak gerçekleşmişti. Üretimde en belirgin düşüşün yaşandığı metalik olmayan mineral ürünler sektöründe Mayıs 2020’den bu yana en sert daralma gözlendi. Ocakta üretimi artan tek sektör olan kimyasal, plastik ve kauçuk ürünlerinde güçlü ve önceki aya göre ivmelenen bir üretim büyümesi yaşandı. Yeni siparişlerde de genel olarak üretim ile benzer bir tablo ortaya çıktı. Büyüme bölgesindeki kimyasal, plastik ve kauçuk sektörü dışında yeni siparişleri artan tek sektör giyim ve deri ürünleri oldu. Firmaların ihracat pazarlarında daha başarılı olmasına rağmen, sadece dört sektör yurt dışından alınan yeni siparişlerde genişleme kaydetti. Fiyat baskılarının ihracat pazarlarındaki müşterileri olumsuz etkilemesine bağlı olarak, yurt dışından alınan yeni siparişlerin arttığı sektör sayısı yediden dörde düştü. Hem girdi maliyetlerinde hem de nihai ürün fiyatlarında artış oranlarının genel olarak azalmasına rağmen enflasyonist baskılar yılın başında yüksek kalmaya devam etti. Girdi maliyetlerinde en keskin artışlar kara ve deniz taşıtları sektöründe gerçekleşirken, nihai ürün fiyatlarındaki en hızlı artış ise metalik olmayan mineral ürünler sektöründe kaydedildi. Maliyet yüklerindeki en düşük oranlı artış kimyasal, plastik ve kauçuk sektöründe ölçülürken en düşük nihai ürün fiyatları enflasyonu ise tekstil sektöründe gerçekleşti. 10 SEKTÖRÜN YEDİSİNDE İSTİHDAM ARTIŞI KAYDEDİLDİ Ocak ayında enflasyonist baskıların hafiflediğine ilişkin sinyallerin yanı sıra tedarik zincirlerindeki aksamaların yoğunluğu da bir miktar azaldı. Takip edilen 10 sektörden dokuzunda tedarik zinciri sıkıntıları önceki aya göre hafifledi. Bunun istisnası, teslimat sürelerinin aralık ayı ile aynı oranda arttığı kara ve deniz taşıtları oldu. En uzun tedarik gecikmeleri ise elektrikli ve elektronik ürünler sektöründe yaşandı. Firmaların yaygın olarak karşılaştığı zorluklara rağmen, sektörlerin çoğunluğunda istihdam düzeyinin iyileşmeye devam ettiği gözlendi. Ocak ayında 10 sektörün yedisinde istihdam artışı kaydedilirken en güçlü artış makine ve metal ürünleri sektöründe ölçüldü. İstihdamda azalma görülen üç sektör ise tekstil ürünleri, giyim ve deri ürünleri ve metalik olmayan mineral ürünler oldu. 20 ŞUBAT 2022 MAKRO İstanbul Sanayi Odası Dünya İmalat PMI düzeyde kaldı. Türkiye’nin en büyük ihracat pazarlarının yer aldığı Euro Bölgesi’nde, İmalat PMI aralıkta 0,4 puan düşüşe rağmen 58,0 ile güçlü düzeyini korurken rapora göre bölgede tedarik zinciri baskılarının bir miktar hafiflemesi sonucu firmaların girdi stoklarını rekor hızda artırdığı gözlemine yer verildi. İ stanbul Sanayi Odası, dünyadaki imalat PMI gelişmeleri ile ilgili Aralık 2021 raporunu yayımladı. Buna göre Küresel İmalat Sanayi Satınalma Yöneticileri Endeksi® (PMI), aralıkta bir önceki aya göre değişmeyerek 54,2 seviyesinde gerçekleşti. Üretim, yeni siparişler ve istihdam artarken tedarik zinciri ve fiyat baskıları yüksek KÜRESEL İMALAT PMI ARALIKTA 54,2 OLARAK GERÇEKLEŞTİ22 ŞUBAT 2022 Türk imalatçılarının en büyük ikinci ihracat pazarı olan Birleşik Krallık’ta ekonomik büyüme belirgin bir şekilde yavaşlayarak son 10 aydır devam eden artış sürecinin en düşük hızında gerçekleşti. İtalya, Fransa, İspanya, Hollanda ve İrlanda’da da ekonomik aktivitenin daha yavaş arttığı gözlendi. Omikron varyantının ilk tespit edildiği ülke olan ve Türk imalat sanayi ihracatındaki payı yüzde 1’in altında olan Güney Afrika’da ekonomik aktivite daraldı. Orta ve Doğu Avrupa’nın bazı bölgelerinde ise daha olumlu gelişmeler izlendi. Polonya ve Çek Cumhuriyeti’nde büyüme hızlanırken Rusya’da ekonomik aktivite iki aylık daralmanın ardından ılımlı artış kaydetti. İstanbul Sanayi Odası Türkiye İhracat İklimi Endeksi hakkında değerlendirmede bulunan IHS Markit Ekonomi Direktörü Andrew Harker, şunları söyledi: “Küresel ekonomi 2021 yılını ne yazık ki bilindik bir görünüm altında tamamladı ve Covid-19 salgınının ekonomik trendler üzerindeki belirleyiciliği devam etti. Omikron varyantı, baskın hale geldiği ülkelerde iktisadi faaliyetleri aksatıcı rol oynadı. 2022’nin başı itibarıyla, varyantın dünyanın başka bölgelerine de yayılma olasılığı, büyüme açısından önemli bir risk oluşturuyor.” T ürkiye imalat sektörünün ana ihracat pazarlarındaki faaliyet koşullarını ölçen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi’nin Aralık 2021 dönemi sonuçları açıklandı. Endekste eşik değer olan 50,0’nin üzerinde ölçülen tüm rakamlar ihracat ikliminde iyileşmeye, 50’nin altındaki değerler ise bozulmaya işaret ediyor. Aralıkta 53,9 olarak ölçülen İstanbul Sanayi Odası Türkiye İmalat Sektörü İhracat İklimi Endeksi ihracat ikliminde güçlenmenin sağlıklı bir şekilde sürdüğüne işaret etti. Bu gerçekleşmeyle birlikte mevcut iyileşme trendi 11 aya ulaşmış oldu. Ancak Covid-19 salgınının Omikron varyantının ortaya çıkması ve buna bağlı olarak ana ihracat pazarlarında yaşanan aksamalar nedeniyle talep koşullarındaki iyileşme son 10 ayın en ılımlı düzeyinde gerçekleşti. Endeks, kasımda kaydedilen 55,1 değerinin altında kaldı ve geçen yılın Şubat ayından bu yana en düşük seviyeye geriledi. ABD’DE KESKİN ARTIŞ SÜRERKEN, AVRUPA’DA OMİCRON BÜYÜMEYİ YAVAŞLATTI Türk imalatçıları için önemli dış pazarlardan biri olan ve toplam ihracattan yüzde 6 pay alan ABD, aralık ayında talepteki büyümenin önemli bir kaynağı olmayı sürdürdü. Ülkede ekonomik aktivite keskin bir şekilde artmaya devam etti ve kasım ayına göre gerçekleşen ivme kaybı çok ılımlı seviyede kaldı. Buna karşılık Avrupa’da genel olarak Covid-19 salgını ve Omikron varyantının ortaya çıkışı aralık ayında ekonomik aktiviteyi olumsuz etkiledi ve büyümede yavaşlama sinyalleri belirginleşti. Almanya’da 17 ay süren genişleme döneminin ardından üretimin hafif bir düşüş göstermesi dikkat çekti. MAKRO İstanbul Sanayi Odası Türkiye İhracat İklimi Endeksi İSO TÜRKİYE İHRACAT İKLİMİ ENDEKSİ ARALIKTA 53,9 OLDUadvertorial epal SNAP THE PALLET #snapthepallet EPAL Fotoğraf Yarışması EPAL yıldönümü kutlamaları nedeniyle uluslararası fotoğraf yarışmasını duyurdu. DÜNYA ÇAPINDA 600 milyon- dan fazla EPAL Euro paleti kul- lanılmaktadır: Kamyonlarda, sü- permarketlerde veya depolarda bunları görebiliyorsunuz. Fakat paletler mobilya dünyasında yerini almakla beraber dükkânlarda süs eşyası, kafe ve kulüplerde aksesuar olarak veya açık hava festivallerin- de sahne olarak kullanılır. EPAL Euro paletleri her yerde kolayca görülebilir ve uluslararası paylaşım ekonomisinin bir parçasıdır. EPAL, bu yıl EPAL'in 30’uncu yılını ve Euro paletinin 60’ıncı yılını kutlu- yor ve bu çifte yıldönümünü, ulus- lararası bir fotoğraf yarışmasıyla sonlandırıyor. PALETİ YAKALA EPAL, SNAP THE PALLET (Paleti Yakala) sloganını kullanarak, top- luluğunu EPAL Euro paletlerinin en güzel, en seçkin ve en sıra dışı fotoğraflarını SNAP THE PALLET web sitesinde paylaşmaya davet ediyor. Gönderilen tüm fotoğraf- lar, web sitesinde bir çevrimiçi galeride gösterilecek. Fotoğraflar ayrıca SnapThePallet altında Ins- tagram'da yayımlanacak. KAZANAN: PAYLAŞIM EKONOMİSİ EPAL Euro palet havuzu, paylaşım ekonomisinin prototipidir. Ulus- lararası palet değişim havuzuna katılan herkes kazanıyor. Herkes EPAL Euro palet fotoğraflarını EPAL ile paylaşabilir ve SNAP THE PALLET ile kazanma şansı yakala- yabilir. EPAL her ay en iyi fotoğraf için bir kişiye bin euro ve 100 euro değerinde beş kişiye ikincilik ödülü sunuyor. Yarışmanın sonunda genel kazanan bir kişi 3 bin euro alacak. Fotoğraf yarışması 1 Aralık 2021'de başlıyor ve Şubat 2022'nin sonunda bitiyor. EPAL HAKKINDA Uluslararası bir birlik olarak, Avrupa Palet Derneği “European Pallet Association” e.V. (EPAL), EPAL Euro palet değişim havuzunun düzenlenmesinden sorumludur. EPAL Euro palet havuzu, dünyanın en büyük açık palet değişim havuzudur ve şu anda dolaşımda 600 milyonun üzerinde EPAL Euro paleti ve yaklaşık 20 milyon EPAL Box paleti bulunmaktadır. 1991 yılında değiştirilebilir Euro paletler için uluslararası bir dernek olarak kurulan EPAL, ulusal dernekler ve temsilciler aracılığıyla şu anda 30'dan fazla ülkede faaliyet göstermektedir. Bin 500'den fazla EPAL lisansı olan işletmeciler, dünya çapında EPAL Euro paletlerini ve diğer EPAL yük taşıyıcılarını üretir ve onarır. EPAL, ekonomik kazanç politikası izlemez. EPAL'in faaliyetlerinin odak noktası, üretimin kalite güvencesi ile EPAL Euro ve Box paletlerinin onarımlarıdır. Yanı sıra EPAL Euro palet değişim havuzunun birçok kullanıcısını desteklemek. EPAL Euro palet değişim havuzu, 30 yılı aşkın süredir sürdürülebilir döngüsel ekonominin bir prototipi olmuştur. EPAL Euro paletlerinin yeniden kullanımı, değişimi, onarımı ve geri dönüştürülmesi, çevreye ve kaynaklara karşı sorumlu bir yaklaşım sergiler. Ahşap EPAL Euro paletler, CO 2 emisyonlarını önleyerek iklimin korunmasına önemli bir katkı sağlar. EPAL markası tüm dünyada lojistikte kalite, güvenlik ve sürdürülebilirliği temsil eder. www.epalturkiye.comMAKRO GÜNDEM KASIMDA SANAYİ ÜRETİMİ BEKLENTİLERİ AŞTI 24 ŞUBAT 2022 TÜİK’in açıkladığı sanayi üretim endeksi, 2021 Kasım’da yıllık bazda arındırılmamış verilerle yüzde 14,7, takvim etkisinden arındırılmış verilerle ise yüzde 11,4 arttı. Takvim etkisinden arındırılmış artış hızı yüzde 8 civarında olan piyasa beklentilerinin oldukça üzerinde gerçekleşti ve ekimde yüzde 8,7 (revize) olan rakama göre güçlendi. Yılın ilk 11 ayın- da ortalama üretim endeksi 2020’nin aynı dönemine göre yüzde 16,8 arttı. Aylık gelişmelere bakıldığında, kasımda takvim ve mevsim etkisinden arındırılmış üretim endeksi ekim- deki yüzde 0,7’lik artışın ardından kasımda yüzde 3,3 ile belirgin bir ivme kazandı, böylece 2015=100 bazlı üretim endeksi kasımda 142,7 ile tarihsel olarak rekor seviyede gerçekleşti. Yıllık bazda ara malı üretiminin yüzde 14,4, dayanık- sız tüketim malı üretiminin ise yüzde 13,6 oranında artması kasımda büyümeyi sürüklerken, dayanıklı tüketim mallarındaki yüzde 12’lik artış da dikkat çek- ti. Sermaye malı üretimi yüzde 5,8, enerji üretimi ise yüzde 4,3 arttı. Aylık bazda ise sermaye malı üretimi (Eylül ve ekimde toplam yüzde 10 daraldıktan sonra) yüzde 7,2 artışla öne çıkarken dayanıklı ve dayanık- sız tüketim mallarında sırasıyla yüzde 5,1 ve yüzde 3,5, ara mallarında yüzde 2,1 artış gerçekleşti. Enerji üretimi ise yatay seyretti. İmalat sanayi üretiminin yıllık büyüme hızı ekimde yüzde 9,3 iken kasımda yüzde 12,5’ye yükseldi. Madencilik ve taşocakçılığı yüzde 7,5, elektrik, gaz, buhar ise yüzde 4 üretim artışı sağladı. Aylık bazda ise imalat sanayide yüzde 3,8, elektrik, gaz, buhar üretiminde yüzde 0,4 büyüme görülürken madencilik ve taşocakçılığı yüzde 1,6 daraldı. 2020’nin aynı ayına göre imalat sanayi altındaki 24 alt sektörden 22’inin üreti- mini artırması büyümenin genele yayılı yapısını koruduğuna işaret ediyor. Kasım- da altı alt sektör yüzde 20’nin üzerinde büyüyerek, en güçlü üretim artışı diğer ulaşım araçları (yüzde 30,7) kayıtlı medya (yüzde 29,2) ve içeceklerin imalatı (yüz- de 28,5) sektörlerinde kaydedildi. Yıllık üretim artışına en güçlü katkı, ihracatta önemli ağırlığı bulunan gıda, tekstil, giyim, kimyasallar, mineral ürünler ve ana metal sanayi sektörlerinden kaynaklandı (toplam 7,4 puan). Motorlu kara taşıtları eylül ve ekimde sert daralmanın ardından kasımda yüzde 2,1 ile ılımlı büyüme sağ- ladı. Yıllık bazda üretimi azalan sektörler ise bilgisayar-elektronik (-yüzde 8,5) ve temel eczacılık ürünleri (-yüzde 6,3) oldu. Ekim ayıyla kıyaslandığında ise imalat sanayi altındaki 24 alt sektörden 21’inin üretimi arttı. Otomotiv üretimi eylül ve ekimde kümülatif yüzde 12,5 daraldıktan sonra kasımda yüzde 7,4 artışla bir miktar Kasım 2021’de sanayi üretimi takvim etkilerinden arındırılmış verilerle bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 11,4 artarken, mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış verilerle bir önceki aya göre artış yüzde 3,3 oldu. İSO SANAYİ 25 toparlandı. Diğer ulaşım araçları imalatı ise ekimdeki yüzde 39,2’lik düşüşün ardından kasımda yüzde 43,4 arttı. Bu iki sektör toplam sanayide yüzde 3,3 olan aylık üretim artışının 1,4 puanlık kısmını sağladı. Gıda ürünlerindeki yüzde 3,8’lik üretim artışı da aylık büyü- meye 0,6 puanlık bir katkı yaptı. Aylık bazda üretimi azalan sektörler fabrikasyon metal ürünleri (-yüzde 2,5), ana metal sanayi (-yüzde 0,1) ve bilgisayar-elekt- ronik (-yüzde 0,1) oldu. Tüm bu veriler, 2021’in son çeyreğinde de sanayi üretiminin özellikle dış talepteki olumlu seyre bağlı olarak güçlü performansını koruduğuna işaret ediyor. Bu görünüm altında 2021 yılı GSYH büyüme rakamı- nın çift haneli olması büyük bir olasılık haline geldi. Aralık ayı öncü göstergelerine bakıldığında İSO Türki- ye İmalat PMI aylık 0,1 puan artışla 52,1’e yükselmek- le birlikte, üretim ve yeni siparişlerde özellikle kur oynaklıklarına bağlı yavaşlama gözlendi. Aynı nedenle sektörde enflasyonist baskılar ve tedarik güçlükleri yoğunlaşırken olumlu tarafta ise ihracat talebinin ve istihdamın güçlü seyri dikkat çekiyor. Türk sanayi sektörünün ihracat iklimi genel olarak olumlu seyreden küresel büyüme temposuna bağlı olarak güçlü seyrini koruyor. Yine de Covid-19 sal- gınının hızla yayılan Omikron varyantı, yüksek enflasyonist baskılar ve küresel para politikalarındaki yön değişikliği gibi unsurlara bağlı belirsizlikler söz konusu. Yurt içinde ise geçtiğimiz dönemdeki yüksek kur oynaklığı, fiyatlama güçlük- leri ve enflasyondaki artışın iç talebi sınırlaması öngörülüyor. Buna rağmen ihracattaki güçlü tablonun devam et- mesi halinde sanayi üretiminin artmaya devam etmesi bekleniyor. Son dönemde talebin güçlü seyrine bağlı olarak artış gösteren ve bazı sektörlerde yüzde 80 düzeylerinin üzerinde seyreden kapasite kullanım oranları, imalat sektöründe yeni yatırım ihtiyacının yüksek olduğuna işaret ediyor. Next >