< Previous38 TEMMUZ 2023 KAPAK Meclis B izim inanılmaz bir eleman, personel problemimiz var. Bize bedava para verseniz dahi çözemediğimiz, çalışacak eleman bulamamaktan kaynaklı kapasite kullanım problemimiz var. Sorunumuz çığ gibi büyüyor. Gerçekten çok acınası durumdayız. Yalnız biliniz ki yazılıp söylendiği gibi mevcut göçmenler, sığınmacılar bizim derdimize ilaç değil. Bu konuda ne yapacağımız konusunda gerçekten bir çalışma yapalım. İSO Meclis Üyesi Cemal Ayla: “Eleman, personel problemimiz var” “Fuarları artık Türkiye’ye çekmeliyiz” “Çin’in açılmasıyla şu an her yerde dayak yiyoruz” A vrupa ülkelerinde bizim ürünlerimize karşı yoğun bir öteleme kampanyası başladı. Fuarlarında artı bizleri görmek istemiyorlar. En kötü yerleri veriyorlar. Derneklerimize ve ihracatçı birliklerimize stant yeri dahi vermiyorlar. Poster astırmıyorlar. Ve hatta vize dahi vermiyorlar. Sadece bize değil, Hindistan, Çin ve kendilerinden olmayan diğer ülkelere de aynı şekilde davranıyorlar. Biz artık bu fuarları Türkiye’ye çekmeliyiz. Herkesin de tercihi olacaktır. P andemi döneminde ölçeğimizi büyütmek için organize sanayi bölgeleri kurma peşinde koşmuştuk. Büyük ölçek düşünürken küçük butiklere kaldık. Şimdi dünyada ticaret savaşları var. Çin tarafının kapısının açılmasıyla birlikte şu an her pazarda dayak yiyoruz. Fiyat veriyoruz ama sipariş alamıyoruz. Çin, şu an ihracata %13 sübvanse yapıyor Bizimkiler de tam tersi, %5 – 6 TL’den dövize dönerken zarar ediyoruz. Yan makas %20 açıldı. Bununla ilgili nasıl hareket edebilirsiniz? Sizlerden destek istiyoruz. İSO Meclis Üyesi Mehmet Ağrikli: İSO Meclis Üyesi İbrahim Aydoğan:İSO SANAYİ 39 D erler ya öldürmeyen dertler güçlendirir ama son zamanlarda fazla darbe yediğimizi düşünüyorum. O nedenle de sanayiciler olarak yorgun olduğumuzu düşünüyorum. O yüzden bizim yatırım iştahımızı devam ettirmemiz için sektörel ilişkileri derinleştirebilirsek iyi olur diye düşünüyorum. Bu zorlukları siyaset ve iş dünyasının el birliğiyle aşarız diye düşünüyorum. Artık çok ivedilikle rasyonel zemine geçmemiz lazım. İSO Meclis Üyesi Zeynep Bodur Okyay: “Artık çok ivedilikle rasyonel zemine geçmemiz lazım” “Vatandaşın kısmi bir kiralama talebi var” “Kalıp ve iskele TSE’si var ama denetim yok” H erkes büyümek istiyor. Kimi yer bulamıyor kimi de işleri azaldığı için yerleri fazla geliyor. Burada acaba yani atıl olan yerlerin kiralanması gibi bir model düşünülebilir mi? Vatandaşın kısmi bir kiralama talebi var. Bu konuda gerçekten böyle bir durum var ise, bu işletmelerin hem ekonomiye kazandırılması adına hem de diğer küçük işletmelerin parça parça bölünüp diğer küçük yatırımcıları da iş sahibi, mekan sahibi yapılması açısından böyle bölgemizde bir talep vardı. B izim kalıp ve iskele sistemleriyle ilgili TSE’nin çıkartmış olduğu çok güzel standartlar var. Fakat maalesef hiçbir bakanlık uhdesinde denetim ve kontrolü yapılmıyor ve inanılmaz bir haksız rekabete sebep oluyor. Adam standardını alıyor, belgesini alıyor, arkasını dönüp tekrar eski usul imalata devam diyor. İSO Meclis Üyesi Mehmet Umur: İSO Meclis Üyesi Serdar Urfalılar:40 TEMMUZ 2023 ARAŞTIRMA Hazır Giyim AVRUPA’DA GÜCÜNÜ KORUYOR HAZIR GİYİM VE KONFEKSİYON Geride bıraktığımız yıl AB’nin hazır giyim ve konfeksiyon ithalatı yüzde 31 oranında artarak 85,7 milyar Euro’dan 112 milyar Euro’ya çıktı. Bölgenin en büyük 3. giyim tedarikçisi olan Türkiye ise aynı dönemde AB’ye ihracatını yüzde 22,6 artırarak 10,5 milyar Euro’dan 13 milyar Euro’ya çıkardı. Sektörün pastadan aldığı pay 0,8 puan gerilese de en güçlü tedarikçi olma gücünü koruyor. Avrupa’ya 688 bin ton giyim ürünü satan Türkiye’nin kg başına ihracat değeri 18 Euro seviyesine yükselirken Türkiye söz konusu rakam ile ilk 10 tedarikçi arasında 5. sırada yer aldı.İSO SANAYİ 4142 TEMMUZ 2023 ARAŞTIRMA Hazır Giyim T ürkiye’nin en büyük ihracat pazarı olan Avrupa’da geçen yıl genel ithalat yüzde 41 artarken aynı dönemde hazır giyim ve konfeksiyon ithalatı ise yüzde 31’lik artış gösterdi. Türkiye’nin her iki alanda da bölgeye ihracatı genel artış ortalamasının gerisinde kaldı ve Türkiye, Avrupa Birliği’nin hem genel ithalatında hem de hazır giyim ithalatında güç kaybetti. Avrupa İstatistik Ofisi Eurostat verilerine göre Avrupa Birliği’nin birlik dışındaki ülkelerden ithalatı 2022 yılında 2021’e göre yüzde 41,3 oranında artarak 2,1 trilyon Euro’dan 3 trilyon Euro seviyesine yükseldi. AB’nin Türkiye’den genel ithalatı ise 2022 yılında 2021 yılına göre söz konusu yükseliş oranının altında kalarak 26,4 arttı ve Türkiye bölgeye 98,6 milyar Euro’luk ihracat gerçekleştirdi. Söz konusu değer pandeminin başladığı 2020 yılına göre yüzde 57,9 artışı işaret etse de Türkiye’nin AB ithalatı içindeki payı 2022 yılı içinde yüzde 3,3 olarak hesaplandı. Bu oran 2020’de 3,6, 2021’de ise yüzde 3,7 idi. ACİL OLMAYAN İHTİYAÇLAR ERTELENDİ Bilindiği üzere geride bıraktığımız yıl AB, enerji krizi gibi Rusya-Ukrayna savaşının negatif etkileri, enflasyonist baskı ve durgunluk endişeleri ile ilgili önemli sorunlar yaşadı. Bu sorunlar dünyanın birçok bölgesinde kendini iyiden iyiye hissettirdi. Böyle dönemlerde de bilindiği üzere tüketiciler, önce hazır giyim ve konfeksiyon gibi acil olmayan ihtiyaçlarında kısıtlamaya gidiyor. Bu durum AB’de de geride bıraktığımız yıl ve hatta devamı olan bu yılın ilk yarısında da benzer şekilde yaşandı. Bölgenin hazır giyim ve konfeksiyon ithalatındaki yüzde 31’lik artış, yüzde 41,3’lük genel ithalat artışının altında kaldı. Artışa miktarsal olarak bakıldığında oranın çok daha düşük seviyede olduğu görüyor. HAZIR GİYİM İTHALATI 100 MİLYAR EURO SINIRINI AŞTI Gelelim rakamlara… AB’nin hazır giyim ve konfeksiyon ithalatı 2020’dee 98 milyar Euro iken söz konusu rakam 2021’de 85,7 milyar Euro’ya, 2022’de ise 112 milyar Euro’ya çıktı. Geçen yıl değerde gerçekleşen 27 milyar Euro’luk artış oransal olarak yüzde 31’e denk geliyor. Peki bölgenin sektör ithalatı 27 milyar Euro artarken Türkiye, söz konusu dönemde bölgede nasıl bir performans sergiledi? Türkiye, 2022’nin tamamında 21 milyar 250 milyon dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı gerçekleştirirken bunun 13 milyar Euro’sunu AB’ye sattı. Söz konusu rakam AB’nin 112 milyar Euro’luk toplam hazır giyim ithalatının yüzde 11,5’ine denk geliyor. 2020’de 9,4 olan söz konusu oran 2021’de İSO SANAYİ 43 Yıl ABİthalatı Türkiye’nin (Milyar$) Payı(%) 2017 92,6 11,6 2018 94,6 11,5 2019 98,8 11,4 2020 98 9,4 2021 85,7 12,3 2022 112,9 11,5 Yıllar itibari ile AB hazır giyim ve konfeksiyon ithalatı ile Türkiye’nin bölge giyim ithalatından aldığı pay Ülke Fiyat Çin 15,6 Bangladeş 15,7 Türkiye 18,8 Pakistan 9,9 Hindistan 10,9 Vietnam 22,1 Kamboçya 21,1 Myanmar 17,9 Fas 26,1 Tunus 26,1 AB hazır giyim ve konfeksiyon ürünleri ithalatında ilk 10 tedarikçinin birim fiyatları (Euro/kg)AB’ninhazırgiyimvekonfeksiyonsektörüithalatı2022’de değerbazındayüzde31artarkensözkonusuoranmiktar bazındayüzde10ilesınırlıkaldı.Bölgeninsektörithalatı 2020’de5milyon883bintondan2021’de6milyon362 bintonave2022’dede6milyon996bintonayükseldi.Söz konusudönemdeÇin’inbölgeyeihracatı2milyon245bin tonolarakgerçekleşirkenBangladeş’in1milyon421binton veTürkiye’ninde688bintonoldu.Bölgeninilk10tedarikçisi arasındamiktardaenyüksekoransalartış yüzde66ileMyanmartarafındangerçekleştirilirkenonu yüzde26,5iledeVietnamizledi.AynıdönemdeÇin’in ihracatımiktarsalbazdayüzde1,4,Bangladeş’inyüzde19,4 veTürkiye’ninihracatıdayüzde7,3artışgösterdi. Bilindiğiüzeretekstilsektörühazırgiyimsektörününayrılmaz birparçası.AvrupaBirliği,hazırgiyimsektöründeolduğugibi tekstilsektörüiçindeönemlibirPazarvehattaTürkiyetekstil sektörüÇin’inardındanbölgeninenbüyükikincitedarikçisi konumundabulunuyor. ABülkelerinin2022yılındatümdünyadanithalettiğitekstil vehammaddeleri,biröncekiyılaoranlayüzde25,5artarak 23,2milyarEurodeğerindegerçekleşti.2022yılıgenelinde, AB’ninTürkiye’dentekstilürünleriithalatıisebiröncekiyıla kıyaslayüzde14,3oranındaarttıve4,1milyarEurodeğerinde gerçekleşti. ABtekstilürünleripazarındaEurobazındaTürkiye’nin2020yılı genelindeyüzde17,1olanpayı,2021yılındayüzde19,3’eçıktı. 2022’deisesözkonusuoranbiröncekiyılınaynıdönemine kıyaslayüzde8,9oranındadüşüşgösterdiveyüzde17,6 olarakhesaplandı.Budönemdesektörünkgbaşınaihracat değeride2022yılında2021yılınagöreyüzde21,1oranında artarak4,6Euroseyrindegerçekleşti. TÜRKİYE, AB’YE 688 BİN TON KIYAFET SATTI TEKSTİL DE AVRUPA’DA GÜÇ KAYBBETTİ 44 TEMMUZ 2023 ARAŞTIRMA Hazır Giyim ise 12,3 olarak gerçeklemişti. Oranlardan da anlaşılacağı üzere Türkiye, bölgeye ihracatını her ne kadar yüzde 22,6 artırarak 10,5 milyar Euro’dan 13 milyar Euro’ya çıkarsa da bölge ithalatından aldığı pay 0,8 puan geriledi. EN YÜKSEK ARTIŞ BANGLADEŞ’TEN Peki söz konusu dönemde rakip ülkeler AB’de nasıl bir performans sergiledi? Yine Eurostat verilerine göre 2022 yılında 35 milyar Euro değerinde hazır giyim ve konfeksiyon ithalat değeri ile Çin, AB ülkelerinin birinci tedarikçisi oldu. Çin’i 22,3 milyar Euro değer ile Bangladeş izlerken Türkiye, 3. Sırada yer aldı. her üç ülkede sıralamadaki yerini korudu. Ancak performans açısından bakıldığında bölgeye sektörel ihracatını en fazla artıran ülke Bangladeş oldu. Bangladeş’in AB’ye ihracatı 2022’de 14 milyar Euro seviyesinden yüzde 52 artırarak 22,3 milyar Euro’ya yükseltti. Yani, Bangladeş’in AB’ye hazır giyim ihracatı bir senede 7,7 milyar Euro arttı. Söz konusu artış ile birlikte Bangladeş’in bölge sektör ithalatından aldığı pay yüzde 17,1’den 19,9’a çıktı. İlk sırada yer alan Çin’in aldığı pay ise yüzde 33,6’dan 31,1’e geriledi. EN YÜKSEK BİRİM FİYAT FAS VE TUNUS’TA Türkiye’nin AB ülkeleri için birim fiyatları 2022 yılında 2021 yılına göre yüzde 14,3 oranında artış gösterdi ve kilogram başına ihracat değeri 18,8 Euro’ya çıktı. Bu değerle Türkiye 2022 yılı genelinde, Avrupa Birliği’nin ilk 10 hazır giyim ve konfeksiyon ürünleri tedarikçisi arasında en yüksek birim fiyata sahip 4. ülke oldu. Türkiye’nin AB’ye gerçekleştirdiği hazır giyim ve konfeksiyon ürünlerinin kilogram başına ihracat değeri 2020’de 16,9 ve 2021’de ise 16,5 Euro olarak gerçekleşmişti. Söz konusu artışta global piyasada görülen hammadde artışlarının yanı sıra Türkiye’de rakip ülkelere göre yüksek seyreden enerji ve işçilik ücretleri gibi diğer maliyetler de etkili oldu. AB’nin en büyük 10 sektör tedarikçisi arasında en yüksek birim fiyat 26,1 Euro ile Fas ve Tunus’ta görülürken onu 22,1 Euro ile Vietnam ve 21,1 Euro ile de Kamboçya izledi. En büyük tedarikçi olan Çin’de ise söz konusu rakam 15,6 Euro idi. 46 TEMMUZ 2023 ARIŞTIRMA Turquality DESTEK ALAN MARKA SAYISI 400’E YAKLAŞTI MARKALARA TURQUALITY DOPİNGİ 2004’te temeli atılan ve önümüzdeki yıl 20. yılını geride bırakacak olan dünyanın devlet destekli ilk ve tek marka destek programı olan Turquality kapsamında, aradan geçen 19 yılda 400’e yakın markaya destek verildi. Geçen yıl E-Turquality (Bilişimin Yıldızları) kategorisi ile bilişim şirketlerine de destek vermeye başlanan program kapsamında 2022’de 100 milyon TL olan hibe tutarı toplam 180 milyon 995 bin TL’ye, bundan bağımsız olan marka desteği ise 50 milyon TL’den 90 milyon 497 bin TL’ye çıkarıldı. Öte yandan bu yılın ilk yarısı itibari ile 14 marka daha programa dahil oldu ve desteklenen marka sayısı 362’ye çıktı.İSO SANAYİ 47Next >