< Previous68 AĞUSTOS 2023 RÖPORTAJ Ali Kösedağ FRANSA’DA FABRİKA KURUYOR Kösedağ Tel Örme ve Çit Sanayi, Fransa’nın orta kesiminde bulunan Vitry-le-François şehrinde çit üretimine başlıyor. Şehirde hazır bir fabrika satın alan şirket, binayı çit üretimi için yeniden dizayn edecek ve bölgede son teknoloji ile donatılmış yeni bir üretim tesisi kuracak. 28.500 metrekaresi kapalı olmak üzere 45.000 metrekarelik arazi üzerine konumlanan fabrika 3 ay sonra üretime başlayacak. KÖSEDAĞ TEL ÖRME VE ÇİT SANAYİ Vitry-le-François Belediye Başkanı Jean Pierre Boquet teşekkür etmeye geldi D ünya’nın önde gelen çit üreticilerinden biri olan Kösedağ Tel Örme ve Çit Sanayi, üretim ayaklarından birini Fransa’ya atıyor. Fransa’nın orta kesiminde bulunan Vitry-le-François şehrinde, son teknoloji ile çit üretimi için harekete geçen Kösedağ Tel örme Çit Sanayi, burada hazır bir fabrika binasını satın aldı. Binayı çit üretimi için yeniden dizayn eden Kösedağ Tel Örme Çit Sanayi, bölgede son teknoloji ile donatılmış yeni bir üretim tesisi kuracak. Kösedağ Tel Örme Çit Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kösedağ bu yatırım süreci ile ilgili sorularımızı yanıtladı: Ali Bey, niş bir alanda dünyanın sayılı üreticilerinden birisiniz. Fransa’da yatırım süreci nasıl başladı, nasıl karar aldınız? Türkiye’de güçlü bir üretimimiz var. Yıllardır, Fransa dahil Avrupa’nın birçok ülkesine ihracatımız da olduğu için bu pazarlarda daha da güçlenmek adına AB’de bir üretim tesisi kurma düşüncemiz vardı. Birçok ülke için fizibilite çalışmamız oldu ve en son Fransa’da yatırım kararı aldık. Bu kararda başta Fransa Yatırım Ajansı, fabrikamızın bulunduğu Vitry şehrinin Belediye Başkanı ve ekibinin ilgi ve desteklerinin çok önemli katkısı oldu. Fransa’da Vitry-le-François şehrinde önceden seramik üretimi yapan bir fabrika binasını satın aldık. Daha önce 2 bin kişinin çalıştığı ünlü bir seramik fabrikasıymış. Tam istediğimiz fiziki özelliklere sahipti. Renovasyon yaparak binayı üretimimize uygun hale getirebildik. İstanbul’daki üretiminizle karşılaştırdığınızda, ne kadar büyüklükte bir fabrika olacak? Fabrikanın 30.000 metrekare bir arsası var, 20.000 metrekarelik de kapalı alanı var. Sonra yanında 15.000 metrekare arazisi, 8.500 metrekare kapalı alanı olan ikinci bir fabrika yeri vardı, onu da satın aldık. Yani toplam 45.000 metrekarelik arazide 28.500 metrekarelik kapalı alanı olan bir fabrikamız oldu... Bu kapasite ve alan olarak Tuzla’daki fabrikanızdan daha büyük galiba, değil mi? Evet. Orada kendi sektörümüzde Avrupa’nın değil, dünyanın en modern tesislerinden birini Vitry-le-François Belediye Başkanı Jean Pierre Boquet ile daha önce İSO’da Meclis Üyeliği ve Disiplin Kurulu Başkanlığı da yapmış olan Kösedağ Tel Örme ve Çit Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kösedağ’ı İstanbul’da ziyareti sırasında bu yatırımı konuştuk. Sorularımıza içtenlikle yanıt veren Boqoet, yatırımın çoğu insanın kafasında olan iki ülke arasındaki sınırları kaldıracak iyi bir şey olduğunu söyledi. Boquet’nin yatırım hakkındaki görüşleri şöyle: “Ali Bey’in şehrimize gelerek bu yatırımı gerçekleştirmesini ve bu vesile ile yakınlaşmayı çok iyimser karşılıyorum. İlk defa bir firma şehrimizde, Vitry-le-François’da A’dan Z’ye bir sanayi tesisi kuruyor. Sanayici kökenli olan Ali Bey’in bu yatırımı bizler için çok değerli. İstanbul’daki Kösedağ firmasını da gezdik. Ne kadar iyi bir fabrika olduğunu söylemeliyim. Ve burada altını çizmemiz gereken şey bu tecrübenin Vitry şehrine aktarılması. Yani buradaki birikim ve beceri bir katkı, bir değer olarak bizim şehrimizde de olacak. Bu da çoğu insanın kafasında ya da iki ulus arasında olan sınırları kaldıracak iyi bir şey. Bu yatırım şehrimize yapılacak yeni yatırımlara öncülük de edebilir.” “BU BİRİKİMİN ŞEHRİMİZE GELMESİ BİZİM İÇİN ÇOK DEĞERLİ” İSO SANAYİ 69 Vitry-le-François Belediye Başkanı Jean Pierre Boquet:70 AĞUSTOS 2023 RÖPORTAJ Ali Kösedağ kuruyoruz. En ileri teknolojili makine ve sistemleri kullanacağız. Ayrıca çevre dostu bir tesis olacak. Bu yatırım kararınız şehirde nasıl karşılandı? Belediye Başkanı Jean Pierre Bouquet, olağanüstü ilgili davrandı. Çok ilgilendi ve yardımları oldu. Oradaki yatırımımız hem kamu yöneticileri hem de halk tarafından çok büyük bir ilgi ve teveccühle karşılanıyor. Herkes olağanüstü bir ilgi duyuyor. Belediye Başkanı bizim için bir basın toplantısı yaptı. O bölgedeki etkin kişiler, valilik, kaymakam, eyalet başkanı, ticaret odası ve sanayi odası başkanları, resmi kurum temsilcilerinden oluşan 49 kişilik bir katılımla basın toplantısı yapıldı. Bu fabrikada ne kadarlık bir kapasiteyle üretime geçeceksiniz ve üretim ne zaman başlayacak? Üç aya kadar üretime başlamayı planlıyoruz. Oradan hangi pazarlara yöneleceksiniz? Kösedağ, 80’den fazla ülkeye ihracat yapmaktadır. Bizim en büyük pazarımızdan biri Avrupa pazarı. Fransa’yı tercih etme sebeplerimizden biri de bu. Bulunduğumuz lokasyon da çok önemli; 500 km çapında bir daire çizdiğimiz zaman Belçika, Hollanda, Almanya, Avusturya, İsviçre, Lüksemburg, İtalya... Her yere çok rahat ulaşılabilecek bir konum oldu. Bizim için global T ekno Bu yatırımın şehirlerinde yapılmasından büyük mutluluk duyan Vitry-le-François Belediye Başkanı Jean Pierre Boquet, kentin belediye meclis üyelerinden oluşan bir heyetle geçen ay İstanbul’a gelerek Kösedağ Ailesi’ne teşekkür ziyaretinde bulundu. İstanbul’da Kösedağ Tel Örme ve Çit Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kösedağ ve Genel Müdür Elif Kösedağ tarafından ağırlanan heyet, İstanbul Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan’a da bir nezaket ziyaretinde bulundu. Vitry-le- François Belediye Başkanı Jean Pierre Boquet, ziyareti sırasında İstanbul’dan bir sanayicinin şehirlerinde yatırım yapmasından duydukları memnuniyeti dile getirerek, Bahçıvan’a Vitry-le- François şehrinin sembolü olan bir madalyonu takdim etti. Boquet, Bahçıvan’a, 500 yıl önce Kral I. François tarafından kurulmuş Vitry-le- François’nın tarihinden söz etti. İSO SANAYİ 71 marka olmamız açısından bu önemli. Tabii biz Kösedağ olarak dünyada sektörel tanınırlığı, bilinirliği çok yüksek bir firmayız. Onun için de Fransa’da kurduğumuz fabrikanın ismini değiştirmedik. Onu Kösedağ Fransa olarak adlandırıyoruz. Çünkü marka değerimizin avantajını kullanalım istedik. Bu yatırımla Kösedağ’ı dünya markası haline getirmeye biraz daha mı yaklaşacaksınız? Evet, Fransa yatırımımız bu yolda önemli bir adım olacak. Zaten biz yaptığımız projelerle sektörde bilinen bir markayız. Avrupa’da malum, sınır güvenliği önemseniyor. Geçen sene Litvanya’nın sınırını yaptık. 123 kilometrelik güvenlik çitini 5-6 aylık sürede yaptık. Bu bir rekordu ve bu yüzden sektörel dergilere de haber olduk. Türk firmasının büyük başarısı diye yazdılar. Olağanüstü gurur verici bir durumdu. Şimdi tabii Avrupa’da da bir Türk firması olarak gidip, ileri teknolojili bir yatırım yapmak, oradaki kamu yöneticilerinin bu kadar ilgisini ve teveccühünü görmek bizi çok mutlu diyor. Fransa Yatırım Ajansı ile birlikte Fransa İstanbul Başkonsolosu Olivier Gauvin de bizzat ilgilenerek desteğini sürdürüyor. Çok iyi bir ilişkimiz var. Bu vesileyle hem Invest’e hem de İstanbul Başkonsolosumuza teşekkür etmek isterim. Vitry-le-François Belediye Başkanı bir heyeti İstanbul’da misafir ettiniz. Hangi izlenimlerle ayrıldılar? Belediye Başkanı Sayın Jean Pierre Boquet ve ekibi bizimle olağanüstü ilgili ve alakalı. Kendisi burada yatırım yapmamıza vesile olan kişi. Hakikaten, hiçbir talepleri, istekleri yok. Sadece bu yatırım için destek oluyorlar. Biz de bu nedenle kendilerini İstanbul’a davet ettik. Burada bazı belediye başkanlarıyla görüştü. Burası ile Fransa arasında kardeş belediyeler oluşturacak. Böyle bir sosyal sorumluluk, kültürel ve yerel birlikteliğe de vesile olacağız. Ayrıca bu ziyaretimizde İstanbul Sanayi Odası Başkanımız Sayın Erdal Bahçıvan Bey Belediye Başkanını ve heyeti kabul etti. Çok büyük bir ilgi ve alaka gösterdi. Onlar da bundan duydukları olağanüstü memnuniyeti ifade ettiler. Bu vesileyle de Sanayi Odamızın Kıymetli Başkanı Erdal Bahçıvan Bey’e çok teşekkür ediyorum. ARAŞTIRMA 72 AĞUSTOS 2023 DÜNYANIN EN PAHALI 5 DESTİNASYONU: ZİRVEDE NEW YORK BEŞİNCİ CADDE VAR Salgının etkisinden sıyrılan alışveriş caddeleri, teknoloji odaklı dönüşüm geçirerek eski günlerine döndü. Doluluk oranları ve ziyaretçi sayıları açısından salgın öncesini de geride bırakan caddelerde yüzde 13’e kadar gerileyen kiralar toparlanmaya başladı. Özellikle lüks perakendecilerin tercih ettiği birkaç önemli konumdaki kiralar, 2019’daki salgın öncesi seviyelerini de aştı. Yayınlanan raporlara göre özellikle 2022’de perakendeci talebi dikkat çekici oranda yükseldi. Geride kalan dönemde dünyanın en pahalı alıveriş caddeleri arasında zirvede New York Beşinci Cadde yer aldı. İSO SANAYİ 73 P andemi dönemi boyunca yükselişe geçen e-ticaret ile birlikte artık fiziksel perakendenin eski hareketliliğini yakalayamayacağı yönünde oluşan ön yargı, salgını geride kalması ile birlikte yıkıldı. Salgın etkilerinin geride kaldığı 2022 yılında sanılanın aksine ana caddelerde yer alan mağazalara hem yüksek perakendeci hem de kullanıcı talebi oluştu. Geride kalan dönemde dünyanın en pahalı destinasyonu New York Beşinci Cadde olurken, onu Hong Kong’daki Tsim Sha Tsui ve Milano’daki Via Montenapoleone takip etti. İstiklal Caddesi ise 47 cadde arasında 30. Sırada yer aldı. 74 AĞUSTOS 2023 ARAŞTIRMA Gayrimenkul danışmanlık şirketlerinden Cushman & Wakefield’in ‘’Dünya Geneli Ana Caddeler’’ raporuna göre salgının arkasından gelen ekonomik belirsizlik alışveriş alışkanlıklarında önemli değişimlere yol açsa da alışverişin meydana geldiği caddeler, bu değişime de direndi. Raporda ele alınan noktaların çoğunda toparlanma gözlemlenirken özellikle lüks perakendecilerin tercih ettiği birkaç önemli konumdaki kiralar, 2019’daki salgın öncesi seviyelerini de aştı. Markalar küçülme ya da format değiştirme operasyonlarına rağmen geleceğe yönelik adımlar atmayı sürdürüyor. Avrupa, Orta Doğu ve Afrika Bölgesi (EMEA)’nde Cushman & Wakefield’ın temsil ettiği perakende işlemlerinin yüzde 75’inin yeni kiralamalardan oluşması küresel perakendecilik sektörünün aktif olduğunun en büyük göstergesi olarak öne çıkıyor. NEW YORK’TA KİRALAR METREKARE BAŞINA YILLIK 21 BİN 76 EURO Raporda dünya genelinde sınıfının en iyisi olan ve çoğu durumda lüks sektörlerle bağlantılı olan merkez noktalardaki birincil kiralar dikkate alındı. Buna göre, kiralar bakımından dünyanın en pahalı destinasyonu New York’un Beşinci Caddesi olurken, Hong Kong’daki Tsim Sha Tsui ve Milano’daki Via Montenapoleone ikinci ve üçüncü olarak sıralandı. Zirvede yer alan New York Beşinci Cadde’de kiralar metrekare için yıllık 21 bin 76 euro iken, Tsim Sha Tsui’de 15 bin 134 euro; Via Montenapoleone’de ise 14 bin 547 euro oldu. Bir önceki raporda üçüncü sırada yer alan Londra’nın New Bond Caddesi 4.’lüğe gerilerken Paris’teki Şanzelize Caddesi ise 5. sırada yerini aldı. New Bond Caddesi’nde metrekare için yıllık kiralamalar 14 bin 346 euro iken Şanzelize Caddesi’nde ise metrekare başına yıllık ortalama 11 bin 69 eurodan kiralamalar yapılıyor. Listede en büyük değişimleri yaşayanlar ise Oslo’daki Nedra Slottsgate ve Varşova’daki Nowy Swiat destinasyonları oldu. Bir önceki raporda 27. sırada yer alan Nedra Slottsgate 23. basamağa yükselirken Nowy Swiat ise 32.’likten 36.’lığa indi. İSTİKLAL CADDESİ 30. SIRADA YER ALDI Dünya çapında 47 caddenin incelendiği araştırmada İstanbul’dan İstiklal Caddesi yer aldı. 47 ana cadde içerisinde listenin 30. basamağında bulunan İstiklal Caddesi’nde yıllık ortalama metrekare başına kiralama tutarı bin 175 euro olarak açıklandı. Araştırmaya göre COVID-19 döneminde İstiklal Caddesi’nde kiralar Türk Lirası cinsinden yüzde 26’ya kadar düşüş gösterse de sonrasında çok net bir biçimde toparladı ve yıllık değişim yüzde 11 oldu. İstiklal Caddesi, pandemi öncesinde açıklanan bir önceki raporda da 30. basamakta yer alıyordu. KİRALAR TOPARLANIYOR Küresel perakende konumlarında kiralar pandemi öncesine göre yüzde 13 geriledikten sonra toparlandı ve düşüş oranını yüzde 6’lara kadar çıkardı. Bölgesel olarak ele alındığında ise Kıta Amerika’sında kiralar, pandemi sürecinde yüzde 7 geriledikten sonra günümüzde yüzde 15 artış yönünde seyrediyor. Avrupa ve EMEA bölgesinde ise yüzde 11’lik düşüşü gören kiralamalar günümüzde pandemi öncesine göre yüzde 8 düşüşte. Araştırmada incelenen bir diğer bölge olan Asya Pasifik’te yüzde 17 ile pandemi sürecinde en büyük düşüş yüzdesini yaşayan kiralamalar hafif toparlanarak yüzde 12 düşüş seviyesinde seyretti. E-TİCARET SATIŞLARI YAVAŞLADI Araştırma ‘İzlenecek Trendler’e de yer verildi ve söz konusu trendler perakende satışlarda yaşanan toparlanma, tüketici güveni, küresel turizmin etkisi ve lüksün gücü olarak sıralandı. Ayrıca pandemi sürecinde artan e-ticaret satışlarının pandemi sonrasında ivmesini koruyup koruyamayacağı sorusuna işaret edilirken e-ticaret satışlarının 2022 İstiklal Caddesi Via Montenapoleoneyılında 2021 yılına göre yavaşladığını, ancak pandemi öncesi seviyelerin üzerinde kaldığını gösteriyor. TÜRKİYE’DE BOŞ MAĞAZA SAYISI HIZLA AZALDI Cushman & Wakefield, Türkiye’deki alışveriş caddelerine yönelik de bir rapor yayınladı. İstiklal Caddesi, Nişantaşı ve Bağdat Caddesi’ni içeren rapora göre 2022’de 3 bölgedeki toplam arz, mağaza sayısı ve metrekareler bazında önemli değişiklikler yaşanmaz iken ziyaretçi sayılarında yaşanan artış dikkat çekti. Raporda öne çıkan bir diğer unsur ise yüksek doluluk oranları oldu. Her 3 caddede de boş mağaza sayısı hızla azalırken, kiralama işlemleri de nispeten düşük seyretti. 2021 yılında 3 ana caddede 144 adet olan kiralama işlemi adedi 2022’de 51 adete geriledi. Bağdat Caddesi ve Nişantaşı Bölgesi’nde 22’şer adet İstiklal Caddesi’nde ise 7 adet kiralama işlemi gerçekleştirildi. Ana caddeler ziyaretçi sayıları bakımından da eski günlerine dönüş sinyali veriyor. 2021 yılında yaklaşık 350 bin kişi olan günlük hafta içi ziyaretçi sayıları, 2022 yılının tamamına bakıldığında 450 bin seviyesinin üzerine çıktı. Hafta içi günlük ziyaretçi sayılarında 3 bölgede artış kaydedilirken; İstiklal Caddesi 209 bin kişiden 262 bin kişiye, Bağdat Caddesi 71 binden 107 bin kişiye, Nişantaşı Bölgesi ise 66 bin kişiden 82 bin kişiye tırmandı. Hafta sonu günlük ziyaretçi sayıları ise 2022 yılında bir önceki yılki seviyelerin altında kaldı. 3 alışveriş bölgesindeki hafta sonu ziyaretçi sayılarındaki düşüşte İstiklal Caddesi’nde yaşanan güçlü düşüş etkili oldu. Caddelerdeki çevre düzenleme ve kentsel dönüşüm çalışmalarından kaynaklı yaşanan inşaatlar sebebiyle yaya hareketliliğinin dönemsel olarak etkilendi. İSTİKLAL’DE DEĞİŞİM YAŞANIYOR Enflasyon ve kur baskısı nedeniyle artan kira seviyeleri İstiklal Caddesi’nin tarihine etki eden kiracıların çıkışına neden olurken, yerlerine açılan yeni mağazalar ile cadde genelinde marka yapısındaki değişim dikkat çekti. 2019 yılında 75 bin metrekare olan mağaza alanı büyüklüğü 83 bin metrekareye ulaştı. İstiklal Caddesi’nde 2020 yılında 23 olan boş mağaza sayısı 3’e kadar geriledi. Kiralanan ortalama alan büyüklüğü 366 metrekare olarak kaydedildi. Bağdat Caddesi’nde 2019’da 50 adet olan boş mağaza sayısı, 2022’de 16’ya; boşluk oranı ise yüzde 11’e kadar geriledi. Nişantaşı Bölgesi’nde boş mağaza sayısı ve metrekareleri bir önceki yıla göre aynı kaldı. 3 CADDEDE HAFTA İÇİ ZİYARETÇİ SAYISI 450 BİNİ AŞTI ŞehirCaddeYıllık metrekare kirası (Euro) New YorkBeşinci Cadde21.076 Hong KongTsim Sha Tsui15.134 MilanoVia Montenapoleone14.547 LondraNew Bond 14.346 ParisŞanzelize 11.069 Dünyanın en pahalı 5 caddesi ve kiralama bedelleri New Bond StreetTsim Sha TsuiDünya genelinde akıllı telefon kullananların sayısı 7 milyara doğru giderken, iş hayatının vazgeçilmesi olan bu cihazlar bazı rahatsızlıkların da tetikleyicisi oluyor. Son yıllarda telefon kullanımına bağlı olarak en sık görülen hastalık ise kireçlenme… Uzmanlar, yanlış duruş pozisyonu ve sürekli telefonla meşgul olmaktan kaynaklanan el, bilek ve boyun ağrılarından kurtulmanın başlıca yolunun, söz konusu cihazlarla ilişkiyi ‘sınırlandırmak’ olduğunu söylüyor. KİREÇLENMEYE DAVETİYE ÇIKARIYOR AKILLI TELEFONLAR SAĞLIK Akıllı Telefonlar 76 TEMMUZ 2023İSO SANAYİ 77Next >