Diğer Haberler
Özhamaratlı: “Hazır Giyim Sektörünün En Büyük Problemi İmaj ve Güvensizlik”
- 16.12.2015
- Diğer Haberler
Hazır Giyim Sektörünün Sorunları ve Çözüm Önerileri Çalışma Toplantısı, İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İrfan Özhamaratlı’nın katılımıyla 16 Aralık 2015 tarihinde İstanbul Ticaret Odası’nda (İTO) gerçekleşti. Açılış konuşmalarını İTO Hazır Giyim ve Konfeksiyon Meslek Komitesi Başkanı ve Meclis Üyesi Şenol Aras ve İTO Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çağlar yaptı. Şenol Aras moral bozukluğuna mahal vermemek ve dayanışmayı artırarak yeni pazar arayışları içerisinde bulunmak gerektiğini vurguladı. İbrahim Çağlar ise, tekstili en iyi bilen ülkelerden biri olduğumuzu ancak üretim maliyetinin yüksekliği, eşit şartlarda rekabet edememe, nitelikli istihdam ve finansal sorunlara dikkat çekti.
Ardından moderatörlüğünü İstanbul Ticaret Üniversitesi Ticari Bilimler Fakültesi’nden Yardımcı Doç. Dr. Muhittin Adıgüzel’in yaptığı panele geçildi. Panelde bir konuşma yapan İrfan Özhamaratlı, problemlerin tespiti ve teşhisinin çok önemli olduğunu ve bunların çözümüne imkan sağladığını ve özellikle bu konuda KOBİ’lere odaklanılması gerektiğine işaret etti. Hazır giyim sektörünün en büyük probleminin imaj ve güven sorunu olduğunu vurgulayan Özhamaratlı, yüksek katma değer seviyesine gelme, nitelikli işgücü yetersizliği, ürün geliştirme, tasarım ve markalaşma, AB ticaret politikaları ve ham madde temini gibi konulara değindi. Özhamaratlı şöyle konuştu:
“Türk hazır giyim sektörünün temel göstergelerine baktığımızda imalat sanayi istihdamının yüzde 15’ini, katma değerin yüzde 7’sini, yatırımların yüzde 5’ini gerçekleştiriyor. Ancak üretim artışları imalat sanayi ortalamasının oldukça altında. Dünya ihracat sıralamasında hazır giyimde 8. sıradayız. Hazır giyim sektörü son 11 yıla yakın dönemde ekonomiye 104 milyar dolar değerinde döviz kazandırdı. İstanbul, hazır giyim sektörü cirosundan üçte iki, ihracattan yüzde 85 pay aldı.
Artan küresel belirsizlikler sektörün en büyük sorunlarının başında geliyor. Özellikle ülkemiz komşuları arasında politik ve ekonomik krizler sık sık ortaya çıkıyor. Pazar çeşitlendirme, entegrasyon ve markalaşma ise başka bir sorun. Bu konuda ürün ve pazar çeşitliliği sağlanmalı. Markalaşma ve tasarıma yatırım yapılmalı, moda üreten ülke olmak hedeflenmeli. Ayrıca sanayici üzerindeki maliyet yükleri ve finansmana erişim sorunları, üretimin gelişmesinin önünde engel oluşturmaktadır. Köklü reformlarla üretken faaliyetlerin önünün açılması için ihracat odaklı büyüme politikası uygulanmalı ve üretim ve sanayi üzerindeki yükler hafifletilmeli.”
Paneldeki bir diğer konuşmacı Kiğılı Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı idi. 73 yaşında olduğunu söyleyen Kiğılı deneyimlerini aktararak geçmişin kısıtlı imkanlarından söz etti. Kiğılı, “Bugün sektörde iftihar edecek bir durumdayız, Hazır giyim sektöründe Avrupa ile dişe diş, başa baş mücadele edecek duruma gelmiş durumdayız” diye konuştu.
İstanbul Hazır Giyim Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Tanrıverdi de panelde konuşma yaptı. Sivil toplum örgütlerindeki çalışmalarından söz eden Tanrıverdi, “Bu sektör ölmeyecek bir sektör. Ancak yaşadığımız sıkıntıları ifade etmekte zorlanıyoruz. Önümüzde çok büyük imkanlar ve engeller var. Bu engelleri hükümete iletmeye çalışıyoruz. Türkiye’de çok ciddi bürokrasi var ve bunu aşmakta zaman zaman zorlanıyoruz” dedi.