İSO ve Ticaret Bakanlığı İşbirliğiyle E-ihracatın Geleceği: Küresel Trendler ve Türkiye’nin Rolü Paneli, Odakule’de Düzenlendi

  • Etkinlikler
ihracat_manset_01

E-ihracatın Geleceği: Küresel Trendler ve Türkiye’nin Rolü başlıklı panel İstanbul Sanayi Odası (İSO) Odakule Fazıl Zobu Meclis Salonu’nda gerçekleştirildi. İSO Yönetim Kurulu Üyesi Vehbi Canpolat ev sahipliğinde düzenlenen etkinliğe T.C. Ticaret Bakanlığı, E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Dairesi Başkanı Hasan Önal katıldı.

Yıldız Teknik Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Prof. Dr. İbrahim Kırçova moderatörlüğünde, T.C. Ticaret Bakanlığı, E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Dairesi Başkanı Hasan Önal, İSO Meclis Üyesi ve Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, PTT AVM CEO ve ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Çevikoğlu ve Trendyol, Satış ve İş Geliştirme Müdürü Özkan Çokaygil’in konuşmacı olarak yer aldığı panelde e-ihracat ekosistemine dair güncel gelişmeler, devlet destek mekanizmaları ve uluslararası pazarlara erişim stratejileri üzerine uzman görüşleri paylaşıldı.

Ticaret Bakanlığı yetkililerinin de bulunduğu ve çok sayıda özel sektör temsilcisinin ilgiyle takip ettiği panelin açılışında konuşan İSO Yönetim Kurulu Üyesi Vehbi Canpolat, şunları söyledi:

“2020 yılı başlarında tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi, e-ticaretin, bilhassa da perakende satış olanaklarının, küresel çapta çok büyük bir ivme kazanarak büyümesine vesile olmuştur. Tüm alışveriş alışkanlıklarının genel olarak değiştiği bu dönemde tüketiciler, ihtiyaçlarını internet ortamı üzerinden karşılama yolunu seçmektedirler. Bu nedenle, e-ticaret için 2020 yılı bir milat olmuş ve uzun yıllara yayılması beklenen dönüşümler süratle hayatımızın bir parçası haline gelmiştir. Nitekim küresel e-ticaret hacmi, 2019 yılından bu yana yüzde 75 büyüme kaydederek, 2023 yılı itibarıyla 5,8 trilyon dolara ulaşmıştır. Bu hacmin, 2024 yılında yüzde 8 büyüme ile 6,3 trilyon dolara ulaştığı tahmin edilmektedir.


İSO Yönetim Kurulu Üyesi
Vehbi Canpolat

Bütün bu gelişmeler ışığında, dijitalleşme ve teknolojinin hızlı ilerleyişi, küresel ticareti yeniden şekillendirirken, şirketlerimizi ve girişimcilerimizi de yeni döneme uyum sağlamaya zorluyor. Bu dönüşümde öne çıkan alanlardan biri hiç şüphe yok ki, E-İhracattır. Geleneksel ihracat yöntemlerine göre daha hızlı, esnek ve maliyet etkin çözümler sunan E-İhracat, toplam ihracatı artırmak adına Türkiye için önemli fırsatlar barındırmaktadır. 2022'de ülkemizde e-ihracatın genel ihracat içindeki payı %0,8 iken, pandemi etkisi ve hızlı dijitalleşme ile 2024'te artarak %2,4 pay ile 6,4 milyar dolara ulaşmıştır. Ayrıca Bakanlığımızın çalışmaları kapsamında, 2030 yılına kadar e-ihracat payının %10’ a çıkarılması hedeflenmektedir.”

T.C. Ticaret Bakanlığı, E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Dairesi Başkanı Hasan Önal da panelin açılışında yaptığı konuşmada özetle şu sözlere yer verdi:

“E-ihracat yapmak isteyen firmalar için en önemli adımlardan biri, satış yapacakları ülkede markalarını tescil ettirmektir. Türkiye’den ihracat yapan birçok firma, Madrid Protokolü’ne güvenerek hareket ediyor. Ancak hedef ülke Madrid Protokolü’ne üye değilse, o ülkede ayrıca marka tescili yaptırmak gerekiyor. Örneğin, Körfez ülkelerine satış yapıyorsanız, markanızı mutlaka o bölgede tescil ettirmelisiniz. Aksi takdirde, markanız pazarda ilgi görürse, bir başkası o ülkede sizin adınıza marka tescili yaptırabilir ve ürünlerinizin satışını engelleyebilir. Bu yüzden ihracat yapılan her ülkede öncelikli olarak marka tescil işlemi tamamlanmalıdır.

Devlet, e-ihracatı teşvik etmek için firmalara önemli destekler sağlıyor. Özellikle dijital pazarlama ve lojistik süreçlerinde sağlanan destekler, ihracatçı firmaların küresel pazarda rekabet gücünü artırıyor. Amazon gibi global platformlarda yapılan reklam harcamalarının %70’ine kadar destek sağlanırken, yurt dışında depo açma, web sitesi geliştirme ve fuar katılımı gibi birçok alanda teşvikler sunuluyor. Satış hacmi 1 milyon doları aşan firmalar için destek limiti 175 milyon TL’ye kadar çıkabiliyor. Bu destekler, Türkiye’nin e-ihracatta daha güçlü bir konuma gelmesi ve ihracat yapan firmaların uluslararası pazarlarda daha etkin olabilmesi için büyük bir avantaj sağlıyor.”

Açılış konuşmalarının ardından etkinlik panel ile devam etti. Panelde, küresel e-ihracat ekosistemindeki güncel trendler, yeni pazarlara açılma stratejileri ve dijital pazarlamanın önemi detaylı bir şekilde ele alındı. Katılımcılar, e-ihracat süreçlerinde karşılaşılan temel zorlukları ve bu süreçleri daha verimli hale getirmek için geliştirilen stratejileri paylaşarak deneyimlerini aktardı.

 İSO’nun önemli çalışmaları arasında yer alan İSO E-İvme Master Akademi hakkında da detaylı bir sunumun yapıldığı etkinlik soru-cevap bölümünün ardından sona erdi.