İstanbul Sanayi Odası (İSO), Online Ortamda Sırbistan Ülke Günü Etkinliği Düzenledi

  • Diğer Haberler
sirbistan-04

İstanbul Sanayi Odası (İSO), Balkanların önemli ülkesi Sırbistan’daki ekonomik iş birliği ve yatırım imkanlarını değerlendirebilmek amacıyla Sırbistan Ülke Günü & Ticaret ve Yatırım Fırsatları etkinliği düzenledi. İSO Yönetim Kurulu Üyesi Yüksel Özyurt’un ev sahipliğinde video konferans olarak yapılan etkinliğe Sırbistan’ın İstanbul Başkonsolosu Ivana Pejovic de katıldı. Toplantıya Sırbistan ve Balkanlardaki fırsatları değerlendirmek isteyen çok sayıda iş insanı ve sanayici ilgi gösterdi.

Toplantının açılışında konuşan İSO Yönetim Kurulu Üyesi Yüksel Özyurt, Sırbistan’la köklü, tarihi ve kültürel bağlara sahip olduklarını söyledi. Ortak sınırları olmasa da Sırbistan’ı komşu bir ülke olarak gördüklerini belirten Özyurt, 2019 yılında ilişkilerin 140. yılını kutladıkları Sırbistan ile iş birliklerini her alanda güçlendirmek istediklerini dile getirdi. 


İSO Yönetim Kurulu Üyesi
Yüksel Özyurt

Türkiye’nin Balkanlara olan coğrafi ve tarihi bağlarının Osmanlı’ya dayanan köklü geçmişi olduğunu anlatan Özyurt, Sırbistan’ın başkenti Belgrad’ın da Balkanların en önemli başkenti olduğunu kaydetti. İstanbul Türkiye için ne ise Belgrad’ın da Balkan coğrafyası için aynı anlamı ifade ettiğini ifade eden Özyurt, ekonomik ve siyasi yönden birçok çalkantılı yıllar geçirmiş olan Balkanlar’da Sırbistan’la iyi ilişkilerin geliştirilmesinin bölgede istikrarın kalıcı olarak yerleşmesine hizmet ettiğini aktardı. 

Oluşan istikrarlı barış ve güven havasının ekonomiye de yansıdığına dikkat çeken Özyurt, Türkiye ile Sırbistan arasındaki ticari ilişkilere bakıldığında, 2019 yılında yaklaşık 1.6 milyar dolarlık bir ticaret hacmi olduğunu, bunun 1.2 milyar dolarının Türkiye’nin ihracatı 350 milyon dolarının ise ithalat olduğunu anlattı. 

Ticaret hacminde yıllar bazında artış olsa da her iki ülkenin mevcut potansiyelinin oldukça altında olduğunun altını çizen Özyurt, 2010 yılında iki ülke arasında imzalanan Serbest Ticaret Anlaşması gereği 2015 yılından bu yana sanayi ürünlerinin karşılıklı ithalatının gümrüksüz yapıldığını hatırlattı. Özyurt, bu da göz önüne alındığında söz konusu rakamın kısa sürede daha yukarı seviyelere çıkarmayı hedeflemeleri gerektiğini belirtti. 

Gerek ikili ekonomik ilişkiler gerekse Türk ürünlerinin AB’ye ulaşımı açısından Sırbistan’ın Türkiye için kilit bir ülke konumunda olduğuna işret eden Özyurt, ticaretin yanı sıra Sırbistan’ın yatırım için de avantajlı bir ülke konumunda olduğunu söyledi. Otomotiv yan sanayii ve inşaat malzemeleri başta olmak üzere imalat sanayii, müteahhitlik, hazır giyim mağazacılığı, Horeca (otelcilik, gastronomi, catering) gibi sektörlerde ciddi yatırım fırsatlarının mevcut olduğuna değinen Özyurt, bugün Sırbistan’da yaklaşık 800 Türk firmasının faaliyet gösterdiği bilgisini verdi. 

Türkiye ile Sırbistan'ın ilişkilerini geliştirebileceği alanlardan en önemlisinin de turizm olduğunu vurgulayan Özyurt, son yıllarda Sırbistan'dan Türkiye'ye gelen turist sayısının yüzde 53 artış göstererek yaklaşık 250 bine ulaştığını ifade etti. Türkiye'den de 100 binin üzerinde turistin Sırbistan'ı ziyaret ettiğini belirten Özyurt, tüm dünya olarak pandemiden kurtulduklarında bu sayıların çok daha artacağına inandıklarını dile getirdi. 

Bosna Hersek ve Sırbistan’ı birbirine bağlayacak otoyol projesine Türkiye’nin tam destek verdiğini aktaran Özyurt, projenin, Balkanlar'da barışın ve istikrarın kalıcı olması noktasında önemli rol üstlenmesini ve Sırp ve Boşnak halklarının da birbirine yakınlaşmasında, iş birliğini güçlendirmesinde önemli katkı sağlamasını ümit ettiklerini sözlerine ekledi. 


Sırbistan’ın
İstanbul Başkonsolosu
Ivana Pejovic

Sırbistan’ın İstanbul Başkonsolosu Ivana Pejovic ise ikili ilişkilerin son dönemde oldukça olumlu seyrettiğini ve 700’den fazla Türk firmasının Sırbistan’da yatırım yaptığını söyledi. 1 milyar doların üzerinde seyreden ticaret hacminin artması için yeterli potansiyelin olduğunu belirten Pejovic, Sırbistan’da Türk firmalarının altyapı projelerinin yanında tekstil ve gıda sanayi gibi alanlarda da faaliyet gösterdiğini anlattı. Sırbistan’ın verimli bir yatırım ortamı sağladığına değinen Pejovic, AB pazarlarına erişimi, Rusya ile özel ilişkisi ve Türkiye’nin de içinde bulunduğu ülkelerle serbest ticaret anlaşmalarının ülkeye kendine özgü avantajlar sağladığını dile getirdi. Pejovic, kalifiye işgücü, rekabetçi maliyetler, 1.3 milyar tüketiciye serbest erişim, siyasi ve ekonomik istikrar, finansal teşvikler ve coğrafi avantajının Sırbistan’a yatırım yapmak için önemli unsurlar olarak sıraladı. 


Ticaret Bakanlığı Belgrad
Ticaret Müşaviri
Gülçinay Mumcu

Sonrasında Ticaret Bakanlığı Belgrad Ticaret Müşaviri Gülçinay Mumcu, Sırbistan Ticaret, İş Birliği ve Yatırım Fırsatları başlıklı bir sunum yaptı. 7 milyon nüfuslu Sırbistan’ın 1,3 gibi düşük bir enflasyona sahip olduğunu belirten Mumcu, buna karşın ülkede büyük bir işsizlik sorunu olduğunu, işsizlik oranının yüzde 10, genç işsizliğinin yüzde 30’a yaklaştığını anlattı. Sırbistan’ın AB ile üyelik müzakerelerine 2014 yılında başladığına değinen Mumcu, AB ile bir Gümrük Birliği anlaşması olduğunu kaydetti. En çok ihracatını Almanya, İtalya ve Bosna Hersek’e yapan Sırbistan’ın en çok ithalatı Almanya, Çin ve İtalya’dan yaptığını dile getiren Mumcu, Türkiye ile 2010 yılında devreye giren serbest ticaret anlaşmasının 2018’de tarım ürünlerini kapsayacak şekilde genişletildiğini ifade etti. Mumcu, Hollanda, Avusturya ve Rusya’nın en çok yatırım yapan ülkeler olduğunu ekledi. 

Ardından moderatörlüğünü yaptığı Sırbistan’da İş Yapan Firma Deneyimleri başlıklı bir panel düzenlendi. Panelde DEİK Türkiye-Sırbistan İş Konseyi Başkanı Bayram Akgül, Taypa D.O.O., Genel Müdürü Murat Çağlar ve Söylemez Kauçuk Otomotiv San. Tic. Ltd. Şti Genel Müdürü Kerem Söylemez, Sırbistan pazarında yaşadıkları deneyimleri paylaştı. 

Panelin ardından izleyicilerden gelen sorular panelistler tarafından yanıtlandı. 

Belgrad Ticaret Müşavirliği (SUNUM) Attach